Man kan møde "bæstet" uventet i et klasselokale eller på en rutebilsstation. Skyggesiden af menneskelighed. Jeg har efterhånden haft en del af den slags oplevelser. Uden at vide om det skyldes min fremskredne alder eller om det er mig der er sart, synes jeg tiden var inde til at skrive et scenarie med udgangspunkt i den skræmmende oplevelse det kan være at få dette glimt af mørket i et medmenneskes indre.
Det er dette kig i afgrunden, som er det indholdsmæssige grundlag for mit næste scenarieprojekt, der indtil videre hedder de uskyldige. Jeg håber at få det med på Fastaval 2010 udover en forpremiere på Vintersol.
Min sproglige kreativitet var på lidt lavt blus, da skrev nedenstående, men jeg håber at den generelle ide slår igennem og at ideen ellers lyder relevant.
----
De Uskyldige
(foromtale udkast)
David Riis var egentlig på vej ud af det psykiatriske behandlingssystem, men der var sket noget uventet på vej til en jobsamtale, og tingene var blevet lidt indviklede.
Nu var han altså i gruppeterapi på Egelykke i en smuk bygning temmelig langt fra nærmeste villakvarter og med et påfaldende system af sikkerhedsforanstaltninger.
Overfor ham sad en ung fyr med klare blå øjne og et en venligt ansigt. Knægten, der iøvrigt hed Morten, lænede sig frem og David kunne mærke lugten af hvidløg, da Morten hviskede: "jeg har iøvrigt spist min lillesøster." "Hvad kommer det mig ved?" svarede David på en – syntes han da selv – imponerende upåvirket måde.
En hel del, skulle det – selvfølgelig – vise sig.
Guderne er utålmodige, ravnene skriger bag Egelykke og et blodigt net strammer til omkring en gruppe unge med tilpasningsproblemer et sted på udkanten af vor velkendte samfundsorden. Hvem er de – i virkeligheden? Hvad er meningen? Og hvorfor er der alt det blod?
Scenariet er en psykologisk gyser, der foregår i samme spil-univers som "Messe For en Galning" og "Diagnose" af samme forfatter. Det køres efter et system, hvor de traditionelle spilleder-opgaver er afskaffet eller fordelt mellem spillerne: Et udvalg af kort og meget enkle regler hjælper spillerne med at holde scenariet i gang.
"De uskyldige" er beregnet til 5 spillere og har en forventet spilletid på 5 timer.
De Uskyldige – synopsis
Scenariet fokuserer på spørgsmål om identitet og erkendelse. Hovedpersonerne er en gruppe unge deltagere i en psykologisk evaluering med indbygget gruppeterapi og uspecificeret middagsmad på Behandlingshjemmet Egelykke. Meningen er, at de skal prøve at finde ud af, hvem de er og hvad de vil med deres liv. I forsøget kommer de til at vække onde kræfter til live, der spærrer dem inde på Behandlingshjemmet Egelykke og truer med at tage den sidste rest af fornuft, deres liv fra dem. Der er – viser det sig skumle ting begravet i det gamle hus’ kælder og bag dets mure..
Er hovedpersonerne så så uskyldige som de foregiver eller er det en løgn? Men samtidigt bevæger scenariet sig ud i et gyser-univers – i en setting, jeg har brugt tidligere, hvor spørgsmålet bliver: er det karakteren eller verdenen, der er gået fra forstanden? Det er en setting, der på mange måder har meget tilfælles med CoC, men som jeg har givet et Personal Touch som efter min mening gør den både mere nærværende og mere uhyggelig.
Målet er at skabe en stemningsfuld gyser med et tankevækkende indhold og en tilfredsstillende dramatisk spændingskurve. Kort sagt: en oplevelse der både giver mening på den tankevækkende måde og er underholdende.
Den anden vinkel handler om systemet: De uskyldige er tænkt som en spillederløs gyser. Spillerne får et sæt kuverter, der indeholder en karakterbeskrivelse og nogle kort. Kortene styrer en stor del af indholdet af fortællingen, mens spillerne styrer kortene indenfor visse rammer: Man skiftes til at lægge et kort ud og spiller efter det.. Kortsystemet er opbygget sådan, at spillerne ikke kender handlingen på forhånd, samtidigt med, at kortene skifter betydning alt efter hvornår de falder tidsmæssigt.
Langt hen ad vejen er der simpelthen tale om et system der fordeler de velkendte spilleder-opgaver mellem spillerne. Der er ikke længere så meget nyt i det. Ideen bygger på erfaringer fra et par af mine tidligere scenarier. Det nye ligger først og fremmest i, at det samlede resultat gerne skulle ende med at være nemt og indlysende i brug, at supplere og forstærke oplevelsen uden at påkræve sig ekstra opmærksomhed og fjerne fokus fra oplevelsen.
Konceptet lægger op til at spille meget på forskellen på hvad spillerne ved og hvad deres karakterer ved, men derudover er det en vigtig kerne i den måde scenariet fungerer på, at man fundamentalt giver en gruppe spillere en håndfuld redskaber til at skræmme hinanden. – for en sikkerheds skyld får hver spiller derfor et såkaldt ”pausekort” som nødhåndtag, ligesom det nok vil være en fordel med en aldersgrænse på 16 eller 18 år. Forholdsregler som nemt kan være relevante, når der ikke skal være en centraliseret spilleder-funktion.
Ideen med at bruge kort som redskab til helt eller delvist at erstatte spilleder-funktionen er ikke længere specielt nyt, men jeg har personligt lanceret flere banebrydende koncepter og er derfor i en særlig gunstig position til at videreudvikle denne særlige gren af scenarie-rollespillet. Der er mange grunde til at det stadig er relevant at udvikle det spilleder-løse rollespil. Udover at kunne være med til at afhjælpe det evindelige spilleder-problem er der noget særdeles tilfredsstillende ved, at alle spillere deltager i spillet på lige fod.
Det er mit håb at et af resultaterne af arbejdet med ”De Uskyldige” vil blive et ’Open Source’ grydeklart system, som alle vil kunne bruge til at bearbejde deres egne scenarie-ideer enten alene eller i fællesskab med andre spillere, sådan at ideerne kan spilles som kortstyret rollespil.
Data:
Genre: Psykologisk gyser. Forventet spilletid: 5 timer. Antal spillere: 5. Spillederløst rollespil.
21.10.09
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Nu er det din tur!