31.10.11

Jagten på spillederne (del 2)

I min sidste blogpost nævner jeg en del muligheder, der kan forbedre situationen omkr. manglen på spilledere, der i et eller andet omfang præger arrangementer som Viking Con og Fastaval.
Et af mine ideer er at man kan forsøge at lade spillerne komme med forslag til spilledere. Det er, som Kristian er hurtig til at påpege, ikke nødvendigvis det mest realistisk forslag i verden. Det er dog ikke helt så idiotisk som det lyder og måske kan det betale sig at tanke lidt mere over det.
Logikken er at det nuværende system forudsætter at en lille gruppe enkeltpersoner eller en spillederansvarlig bruger en heroisk indsats på at skaffe de manglende spilledere. Indtil nu er spilleder-anskaffelse traditionelt set som et forfatter-ansvar på Viking Con og et arrangør-ansvar på Fastaval. I virkeligheden er det dog selve spillerne, der står til at tabe mest: for det første er der typisk 5-6 spillere, der ikke kan komme til at spille for hver spilleder der mangler og for det andet er der op til 500-800 spillere. (Jeg ved godt at ikke alle deltagere på de to con'er er faktisk rollespillende, men jeg vil tillade mig at antage at en meget stor del af deltagerne er der for at deltage i rollespil eller en beslægtet aktivitet...)
Det jeg tænker er, at man siger til folk, at hvis de vil mldes til 3 eller flere spil, skal de foreslå en potentiel spilleder. Vedkommende skal selvfølgelig have givet sit tilsagn og må godt være spilleren selv. Tilmeldingen skal ske med navn og gyldig e-mail. Ved fristen udløb kan man så maile de 20-30 personer, der er blevet foreslået flest gange. Husk at vi reelt kun mangler 15-20 enkeltpersoner. Tanken er s'mænd ikke at det i sig selv vil løse alle spilleder-problemer for al fremtid, men at det måske kunne flytte en stor del af den heroiske indsats Kristian tale om i sit svar, fra at ligge på få enkeltpersoner til at være fordelt mellem 600-700 tilmeldte.

Det andet forslag handler om spilleder-løst rollespil. Det er lidt af en gammel drøm eller hellig gral og i teorien er der mange grunde til at det skulle være genialt. Det handler ikke kun om at vi mangler folk, der er interesseret i at påtage sig ansvaret som spilleder. det handler også om spilstyring, ligelig kommunikation og spilbalance. Nu vil jeg ikke sige at spilleder-løse scenarier ikke virker, men mine egne prktiske erfaringer er ikke overbevisende.
Som forfatter skal man ikke alene opfinde en dyb tallerken fra gang til gang. Det skal også helst være en der virker. Af indlysende praktisk grunde er der behov for et læs og forstå system, der virker efter meget kort forberedelse og det forekommer mig at resultatet ofte bliver knald eller fald på en ikke helt tillidsvækkende måde.
Ikke desto mindre er jeg sikker på, at en meget større del af rollespillets fremtid/fremtidens rollespil ligger pakudogspilscenarierne, så jeg er meget interesseret i at læse om jeres erfaringe på dette punkt..

5 kommentarer:

  1. Jeg synes det lyder rigtig meget som den boks hvor folk kan krydse af, at kongressen gerne må kontakte dem, hvis der mangler spilledere. Bare med det indbyggede minus, at folk der ikke selv ønsker at være spilleder, og ikke har nogen i vennekredsen der kan/vil, bliver begrænsede i deres udvalg og muligheder. Og så ville jeg personligt ikke synes det var særlig sjovt at skulle plage/bede min venner om at spillede for at jeg kunne spille.

    Jeg kan måske se en lille smule aflastning af de scenarieansvarlige i forslaget, men igen, boksen til standby spilledere findes allerede og bliver brugt flittigt. Og hvis tallet er 15-20 manglende spilledere, så er den påkrævede heroiske indsats ikke så vild, synes jeg, når man har førnævnte boks, Facebook og et stort netværk (eget, Fastavals, forfatternes) til rådighed.

    Det er ikke for at være total nej-hattet, men jeg har svært ved at se denne metode have den store positive effekt.

    SvarSlet
  2. TJa der ville vel ikke være noget i vejen for at udvide reserve spilleder knappen med en foreslå funktion. Men ved ikke hvad den batter. For dem der bliver foreslået vil nok selv melde sig som gm.

    Jeg tror ikke problemet, er at vi ikke kan finde folk, men at øge den mængde af folk som føler de har evner til at være gm. Vi Skal tror jeg uddanne flere gmer. Det i sig selv er så en hel anden udfordring.

    SvarSlet
  3. Martin HP1/11/11 12:37

    Men en udfordring vi er igang med løse Simon.
    Der var jo en fyldt spilleder workshop sidste Fastaval og kommer en igen i 2012

    SvarSlet
  4. Jeg er også mest med på tanken om at finde måder at uddanne flere nye spilledere. Det skal være mere synligt på kongresserne at spilledere er awesome og værd at blive en del af, kombineret med workshops og anden hjælp til nye.

    Anbefalelsesfunktionen vil måske give holdlæggerne lidt mere at arbejde med, men de er allerede ret opsøgende i jagten på spillederne. Jeg kan ikke huske ret mange kongresser som jeg har deltaget i, hvor jeg ikke blev ringet op inden og spurgt om jeg ville tage en tjans.

    Jeg er meget skeptisk i forhold til spillederløst rollespil, da det tit er svært at kommunikere effektivt nok. Enten bliver spillerne forvirrede eller også trætte af mængden af tekst. Jeg har været til et par scenarier hvor en af spillerne fik teksten i forvejen og fungerede som formidler af spillet, men her endte det nærmest som at man alligevel havde en spilleder. Dog må jeg sige at et velskrevet spillederløst scenarie nogen gange kan være lige hvad man har brug for, der er næsten altid større frihedsgrader for spillerne i det setup.

    SvarSlet
  5. Simon J P2/11/11 16:12

    Martin: Fantastisk, men kommer der folk, som allerede er Gm'er som gerne vil være bedre, eller formår I faktisk at få kløerne i nye?

    Oliver: det er rigtigt, jeg glemte helt tanken om det GM løse. Der gælder en god jeep regel: "Form should be tailored to the telling of the story at hand."

    Altså har historien behov for en GM, skal der være en GM, har historien ikke, bør der ikke være en. Man skal ikke undlade en GM for at spare på spilledere, (jeg kigger på dig Simon) og man skal ikke smide en GM med, bare fordi, det er jo det man gør (host IKEA host)

    Derfor kan GMfrie scenarier ikke bruges som en måde at reducere behovet for spilledere, da det kommer an på, hvad der er behov for i scenariet, og ikke rent praktiske ting som GM mangel.

    SvarSlet

Nu er det din tur!