28.10.11

Problemet med spillederne

Det er vist efterhånden både velkendt og veldokumenteret at i hvert fald de større danske con'er har problemer med at skaffe spilledere nok.
Det er ikke noget specielt nyt, men det er et irriterende problem der ikke ser ud til at blive mindre.
Klik for at læse mere om
Forskellige tilgangsvinkler
Mulige årsager
Mulige løsninger

Problemets omfang

Der er hold på både Viking Con og Fastaval, der ikke bliver oprettet fordi der ikke er spilledere nok. (Der er også normalt hold, der ikke bliver oprettet fordi der mangler lokaler på FSTVL, men det er et andet problem.)
Det er ikke alle scenarier, der bliver lige hård ramt. Nogle forfattere har fans og netværk, der gør det nemmere at skaffe folk. Der er modetendenser og Jeep der er det nye sort. Men samlet set mangler der i omegnen af 10-30 spilleder-indsatser på en con som fx dette års VC og noget tilsvarende på en normal FSTVL. (Bemærk at der her er tale om ca-tal gengivet efter hukommelsen. Jeg har ikke i skrivende stund adgang til detaljerede oplysninger om tilmeldinger og afviklinger på de to con'er!)
For at forstå dimensionerne i det her skal man tænke på, at for hver spilleder-indsats der mangler i en periode, er der 4-6 spillere, der ikke kommer til at spille. Man skal også være opmærksom på at talmæssigt er problemet ikke nødvendigvis helt så stort som det ser ud: Hvis der mangler 20 spilleder-indsatser på en tilfældig FSTVL, kan det svare til ca 10 hele enkeltpersoner ud af omkr. 600. Dette tal bygger på at de fleste spilledere efter min erfaring kører 2-3 scenarier.

Tilgangsvinklerne


Det korte af det lange er at begge con'erne mangler spilledere til deres ord-rollespil, hvilket i sig selv er interessant eftersom de to traditionelt har stået for ret forskellige tilgangsvinkler til spilleder-problemet. På Fastaval har det være organisatorernes problem, mens det på VC har været forfatterne (eller "turneringslederne" som de også kaldes her), der står for denne del.
Situationen er den at begge metoder er i problemer i øjeblikket. Det er naturligvis træls. På den anden side skal man huske at talmæssigt er problemet faktisk ikke uoverskueligt og det lykke ofte på Fastaval at få skaffet de spilledere, der er lokaler til. (På FSTVL er det ofte lokale-antallet, der ender med at være den begrænsende faktor). Alt i alt er det dog et rigtig irriterende probolem, som igen og igen koster spillere, arrangører og forfattere en masse bøvl.

Hvad er årsagen egentlig?


Det indlysende svar er naturligvis at der ikke er folk nok, der har lyst til at være spilledere. Når jeg ser på det fra mit personlige udgangspunkt handler det om, at det er et stort arbejde, det er et stort ansvar og, hvis man skal være helt ærlig, er det sjældent specielt sjovt.
I mange traditionelle scenarier er der en del indviklede sammenhænge, NPC'er og plotpunkter man skal have styr på. Der er flowcharts og handouts, personligheder og motiver, der er regler, terninger og dippedutter. Det kan godt blive en smule overvældende.
Traditionelt er forfatterne gået ud fra, at spillederne synes det var både sjovt og ærefuldt at formidle deres storværk, og der er næsten intet blevet gjort for at gøre spillet sjovere, mere interessant og/eller nemmere for de stakkels spilledere.
Det er måske i virkeligheden ikke så sært at der mangler et par folk

Så hvordan løser man problemet?


Som jeg ser det er der fire ting der skal gøres: scenarierne skal være nemmere og mere interessante. Her ligger der en udfordring for det er altså ikke optimalt at beskrive et storværk på 75 sider, hvis det kræver 75 timer at have forberedt sig tilfredsstillende! Men det handler også om at forenkle handling og struktur: hvorfor bruge 75 bipersoner, hvis man kun kan nå at møde de 5? eksempelvis. Som forfatter må man strukturere og prioriterer elementerne i plottet så det bliver mere overskueligt.
Man kan også arbejde med at gøre hele projektet mere spændende for spillederen. Eksempelvis i eget scenarie Adams Venner fra FSTVL 2011 er spillederen dels en del af "spillergruppen" og desuden er scenariet skrevet så det skal kunne læses og forstås på ca 15 minutter. Jeg er i øjeblikket ved at redigere en version til udgivelse på nettet ud fra erfaringerne fra dette års con.
Man kan også beslutte at gøre sit projekt helt spillederløst.. Det er en fremgangsmåde som jeg er stor tilhænger af - i teorien. Der er faktisk mange grunde til at det er en god ide. Problemet er bare, at det ikke virker så godt i praksis. Det er dog et koncept der er under stadig udvikling, så denne ide er bestemt slet ikke dødsdømt.
På FSTVL præmierer man spilledere med forskellige rabatter. Jeg ved ikke hvad man gør på VC, men logikken er i hvert fald her, at mangler man spillednings-tilmeldinger bør det hjælpe at sætte "aflønningen" op. Den omstændighed at man ser det samme problem på VC og FSVL tyder dog, så vidt jeg kan se, på at at det nok ikke er løsningen. Der skal en meget anseelig forbedring af bytteforholdet eller den indbyggede prestige til for at flytte folk nok til at det kan mærkes.
Der har et år været eksperimenteret med en føl-ordning, hvor man kunne følge en rutineret spilleder. Så vidt jeg husker var det en blandet succes. På den måde, at det blev positivt modtaget, men det blev ikke gentaget og det løste ikke problemet.

Men hvor er vi så henne?


Hvis jeg skulle bestemme og desuden kunne løse alle praktiske problemer, vil jeg for det første afprøve et tilmeldingssystem, hvor spillerne skulle foreslå eksempelvis mindst en spilleder på deres tilmelding. Det er jo primært spillerne der "lider under" dette problem, og det virker nærliggende at give dem mulighed for at være med til at løse det.
Jeg vil genindføre/fastholde en form for følordning.
Og så ville jeg opmuntre/tvinge forfattere og konceptmagere til at arbejde mere med spillederløse projekter. Så vidt jeg kan se, er det et område hvor der virkelig er uudnyttede muligheder.

11 kommentarer:

  1. Jeg er ikke heeelt sikker (Tim og Sigrid må eventuelt rette mig), men jeg tror faktisk ikke der var hold der ikke kom på benene på Fastaval 2011 pga manglende spilledere.

    Det var hovedsageligt takke være en heroisk indsats fra de spillederansvarlige, der ringede/skrev/plagede/lokkede intensivt helt frem til 11.time - så den løsning virker. Menneskelig kontakt, høflige forespørgsler og masser af knofedt.

    Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at spillerne skal foreslå en spilleder? Altså anbefale eller?

    SvarSlet
  2. Ja OK:
    Jeg skulle nok have skrevet: Hvis der ikke er nogen, der gør en heroisk indsats, er der hold der ikke bliver oprettet.
    Jeg ser blot ikke et behov for en heroisk indsats som et tegn på, at der ikke er noget der kan forbedres?
    ---
    Jeg ved ikke om det er muligt eller realistisk, men jeg tænker mig at man kunne indføre en regle om, at man skulle skrive en mulig spilleder på sin tilmelding for hvert andet eller tedie scenarie man ønskede. Det kunne så være en selv, men behøvede sådan set ikke være det.

    SvarSlet
  3. Men er heroiske indsatser ikke det der driver et arrangement som Fastaval? Generaler, bunkermedlemmer, forfattere, infonauter, etc. Masser af frivilligt og ulønnet arbejde.
    At vi har haft de samme spillelederansvarlige på Fastaval i en årrække, siger mig, at det ikke er en (vildt) træls opgave, trods alt.

    Det er forøvrigt ikke fordi jeg er uenig i, at man bør gøre noget for at skaffe flere spilleder og gerne nemmere. Både til Fastaval og andre conner.

    Foreslå ideen er meget sjov, men jeg ved ikke hvor holdbar den er. Det er bare ikke alle der har lyst/evner til at spillede, og det synes jeg er helt fair, og hvis det var mig (det er det ikke), ville jeg nok synes det var træls at skulle melde mig selv eller overtale mine venner til at spillede for mig.

    Jeg ser spilleder-pleje som en bedre vej og så ville jeg gerne finde en bedre måde at hjælpe nye spilledere i gang. Tror ikke føl-ordningen nogensinde virkelig har fungeret, men der var tilgengæld rigtig flot tilslutning til spilleder-workshoppen, så det synes jeg virkelig man skal klø på med og eventuelt udvide.

    SvarSlet
  4. Sidste år på Fastaval blev der oprettet flere hold end nogensinde før, faktisk blev der oprettet for mange hold i forhold til hvad kongressen kunne bære, men det er en længere snak. Vi stod flere gange med spilledere i overskud, personligt måtte jeg undvære at spillede Velkommen Til Friheden og var ude i sten-saks-papir om hvem der ikke fik et hold på Et Hjerte Af Metal.

    Problemet er mest at der ofte er en uligevægt i forhold til hvilke spil folk melder sig til som spilleder, nogen scenarier har for mange tilmeldte som spilledere og andre har ingen. Det er vigtigt at forfatterne sørger for at fortælle i synopsen hvorfor lige deres scenarie bliver sjovt at spillede. For det er jo en god oplevelse at spillede, jeg er helt uenig i at det sjældent er sjovt, med mindre man vælger scenarier der ikke taler til en.

    For mig handler det om at jeg ved hvad scenariet kræver af mig som spilleder, det er ikke en entydig rolle. Skal jeg portrætere en mængde bipersoner, fungere som instruktør eller fortæller? Mængden af forarbejde er også en faktor, der er en tradition for at lave store literære værker der er skrevet for at være skrevet, ikke for at blive spillet. Scenarier hvor der ikke er plads til rent faktisk at agere som spilleder, men sådan er det jo på fastaval.

    Og så vil jeg gerne se lidt flere måder at belønne spillederne på, de ceremonielle 30 kroners rabat som fastaval har er da ganske fine, men personligt får jeg ikke noget ud dem da min rabat er maxet i forvejen. I min tid som infonaut har jeg altid prøvet at gøre lidt ekstra for spillederne, men der er ikke så meget at give af ud over service og anerkendelse. Man må kunne finde mere kærlighed et eller andet sted i strukturen!

    SvarSlet
  5. Jeg vil gerne frabede mig at skulle rollespille alt for meget når jeg spilleder. Seriøst.

    SvarSlet
  6. @Johs:
    Men at dømme ud fra di egen blog, (se: http://sortforsyning.dk/2011/viking-con/) bryder du dig faktisk slet ikke særlig meget om at være spilleder.
    Måske var det en mulighed at arbejde med andre måder at tænke "spilleder" på, eller hvad?

    SvarSlet
  7. Jeg kan ikke gennemskue, hvordan du udfra en historie om et spil der gik dårligt og en analyse om hvordan jeg undgår det, dømmer at jeg ikke bryder mig om at spillede.

    Det var ikke det jeg ville kommunikere. Jeg kan virkelig godt lide at spillede og spilleder mellem to og tre spil pr. con. Fordi jeg er så vild med det er det bare så meget mere frustrerende når det går dårligt. Ligesom jeg er helt vild med mad - dårlig mad ikke så meget.

    Da jeg er rigtig glad for at spillede og har gjort det i en del år har jeg gjort mig en masse forestillinger om hvilke del af spillederiet jeg er vild med og hvilke jeg er mindre vild med.

    At spille dybe bipersoner og varetage alt for mange spiller-funktioner er jeg ikke særlig vild med. Til gengæld er jeg helt vild med at spillerne varetager mine spilleder-funktioner. Faktisk vil jeg helst deltage så lidt som muligt i spillet. Tingene er modsat når jeg er spiller, der vil jeg gerne ha' meget medbestemmelse og gerne overtage mange af spilleder-funktionerne.

    Men mine præferencer kan selvfølgelig ændre sig :D

    Og hey forresten: Vigtigt problem du tager op.

    Ps. din blog virker virkelig virkelig dårlig på iPad.

    SvarSlet
  8. @Johs...
    Nu skal jeg jo ikke fortælle dig, hvas du i virkeligheden mener, men når jeg læser din blog eller dit udsagn her får jeg indtryk af en person, der ikke bryder sig specielt meget om at være spilleder.
    "At spille dybe bipersoner (...) er jeg ikke særlig vild med. Til gengæld er jeg helt vild med at spillerne varetager mine spilleder-funktioner."
    Du skriver også, at du kan lide god mad, men samtidig er du den tyndeste dansker jeg kender.
    Måske er der en logik i det et sted?

    PS
    Hvad er en I-pad?

    SvarSlet
  9. En iPad er en stor iPhone som man ikke kan ringe fra.

    Resten af svaret dræbte blogger.

    SvarSlet
  10. @Johs

    Jeg får det ud af det, at selvfølgelig kan du lide at være spilleder, når du nu siger det, men der er bestemte scenarietyper, du ikke bryder dig om at køre.

    det jeg gerne vil se nærmere på, er om der er elementer der er mere eller mindre tiltalende for spilledere.

    SvarSlet
  11. Ja. Det ville også være lidt problematisk, hvis du i kommentarerne i netop denne post fik talt mig fra at være spilleder ;D

    Det er interessant hvad man gør ved spillederproblemet, men en måde er at gøre det sejt at være spilleder. Den social bonus tror jeg ikke man skal overse. Derudover er kort og klare scenarie (som du kommer ind på) en god start.

    Men hvordan scenarierne ellers skal være skal man nok passe lidt på med. Vi nyder som miljø at spille forskellige slags rollespil og det er sikkert godt for miljøet i alt almenlighed, tænker jeg.

    SvarSlet

Nu er det din tur!