20.1.12

Fremtidsworkshop paa Fastaval 2012....

I morgen var i går i dag, og det er en af de ting der gør det så svært at spå - især om fremtiden. Men eftersom fremtiden allerede ER begyndt og mange af os (med undtagelse af Maya-indianerne) forventer at tilbringe en vis del af vort liv i den, er indholdet af den slet ikke uinteressant. Og alt dette bringer mig - uventet - til en sætning med potentielt indhold:
Jeg foreslår at Fastaval næste år holder en lille serie af workshops om rollespillets fremtid. Jeg er jo vildt gammel og når jeg kigger tilbage er der unægtelig sket meget. Det mest markante er vel at Live er eksploderet og at seriøst rollespil, professionelle læringsspil og den slags ikke længere er en pinligt emne. Der er også en tendens til retro og nostalgi samt en interesse for spændende og interessante små systemer. Men det store dyr i åbenbaringen - i hvert fald målt i omsætning er vel stadig D&D(?)...
Noget af alt dette var ikke så uforudsigeligt for 10 og tyve år siden, men jeg oplever at vi netop nu er inde i en fase mede utrolig meget potentiale og rigtig mange kreative sjæle og jeg synes io hvert fald selv det kunne være ufattelig spændende at diskutere fremtidsmuligheder på den lange bane, som det hed en overgang.
Mange emner er oplagte, synes jeg: Bordrollespil, Live og sammenspillet mellem disse. Potentialet i teknikken. Facebook er jo som bekendt i virkeligheden et meta-scenarie mellem Cyberpunk og socialrealisme, (men handlingen går lidt i ring, synes det mig.) Man kunne kalde det medieret rollepil.
Der er også udviklingsperspektiver i forholdet mellem rollespil og teater. Samtidig er der diskussioner om rollespil som ekstrmsport og/eller reality-tv, der trænger sig på.
Men tror folk, at der vil være andre end mig, der gider?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nu er det din tur!