5.4.10

Hurra For scenarierne på Fastaval

(Dette indlæg kan ogaå læses som en artikel på RPG forum)
Ja jeg er så kommet hjem og har fået sovet i en rigtig seng. - Det kan faktisk ikke overvurderes!
Jeg valgte at tage hjem *før* den berømte banket, så jeg har ikke nye oplysninger om Ottovindere og den slags.
Jeg har slet heller ikke læst/spillet alle scenarierne endnu eller noget, men man får jo snakket en del rollespil med folk på sådan en con og jeg synes jeg har en ret god fornemmelse af tendenserne og den slags.
Samlet set synes jeg man må sige at området er inde i en fantastisk udvikling, hvor man ser et meget bredt udvalg af rigtig, rigtig gode scenarier. En virkelig bred vifte af seriøse og mindre seriøse emner, mange forskellige tekniske overvejelser. underholdning og humor samt mange på begge dele. - Så ikke bare har niveauet været meget højt, udvalget var også så bredt, at der virkelig har været noget for enhver smag.
Selvfølgelig skal dette års scenarieansvarlige og (ikke mindst forfatterne!) have store roser i den forbindelse, men det vi ser er jo frugten af en meget lang indsats fra fastavals side: for det første ved at vise, at man tager scenarierollesspillet alvorligt og for gennem tiden at have iværksat et meget stort hav af store initiativer for at udvikle det. I år har der således været forfatter-inspirationsmøder/workshops, besøg af udenlandske scenarieforfattere/spildesignere og så er der jo altid den berømte pingvin, der er med til at sætte en stemning. (som man kan læse meget mere om ved at følge dette link eller måske især dette...)
Sammenligning med Viking Con (Hey! Stavekontrol!) er jo unægtelig både oplagt og særdeles æh... respektindgydende.
Den gode nyhed er at der er tale om udvikling, der tilsyneladende stadig er i gang og hvor mange gode kræfter og tendenser fører arbejdet videre.
Det er også en vigtig del af det som dette års terrængående æres-otto-vindere fik prisen for. Deres arbejde er med til at skabe/udbvikle internationale kontakter, som vi så (også) kan få glæde af herhjemme fx i kraft af besøg fra folk som den meget spændende og iøvrigt særdeles tiltalende Julia Bond Ellingboe. (Æh... and I mean that in the nicest possible sense!) (Julia har en blog her.)
Jeg var så heldig at være med til at bedømme deltagerscenarierne i dette års scenarieskrivnings konkurrence, og også her må man sige at niveauet lå vildt imponerende højt (efter omstændighederne) med mange forskellige indgangsvinkler m.h.t. mål og midler.
Jeg synes der er grund til at råbe et rigtig stort hurra både for de enkelte forfattere men altså også for den samlede indsats såvel den nuværende som den kommende.
Lige nu ser det ud til at udvalget er både højt og meget bredt, samtidg med at der ser ud til at være positive udviklinger i mange forskellige retninger. Det er svært at være andet end utroligt imponeret.
5 ud af 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nu er det din tur!