Som bekendt har vi i lille Danmark en scenarie-pris, der på mange måder har sat sine tydelige spor i det danske scenarielandskab. Det er selvfølgelig Fastavals Otto, der er tale om.
Prisen udgøre af en bronceret gips-pingvin og blev første gang uddelt i 1992. Fra 1993 og frem til og med 2004 var der stort set samme udvalg af kategorier: Bedste effekter, Bedste redigering, Bedste bipersoner, Bedste spilpersoner, Bedste scenarie samt som pingvinen i pølse-enden: Publikumsprisen og Juryens specialpris. Bortset fra prisen for bedste illustrationer, som Ask Aggers scanner tog livet af i 1997, og noget, der hed "hædrende omtale" i 2004 har det stort set været det hele vejen igennem.
I 2005 med Max Møller som overdommer, ændrede man konceptet fra bunden. Nye kategorier blev indført, som bedre skulle afspejle, hvordan folk faktisk arbejdede med deres scenarier. Det kom til at se således ud: Bedste scenarie, Bedste fortælling, Bedste virkemidler, Bedste spillermateriale, Bedste formidling, Juryens specialpris og Publikumsprisen.
Samtidig gik man også bort fra at lade spillederne nominere scenarierne til de forskellige katagorier, og i stedet lade dommerne selv nominere. Jeg er usikker på den nøjagtige grund.
De "nye" priser er ikke længere helt så nye, og tiden er måske inde til at kigge lidt nærmere på noget af det. Første spørgsmål er: hvad er forskellen på "virkemidler" og "spillermateriale"? Hvis man ser på de to kategoriers forklaringer, synes jeg de to ting træder hinanden ret voldsomt over tæerne. Til gengæld synes jeg så godt spilpersonerne kan tåle at få deres egen pris tilbage. (Man kan se den fulde beskrivelse af kategorierne nederst i denne post.)
Jeg er også dybt deprimeret over, at det ikke længere er spillederne, der står for nomineringerne. De har trods alt en praktisk erfaring med scenariet, dommerne til dels mangler, og nok så væsentligt: de repræsenterer en demokratisk forankring af hele Otto-konceptet, der godt af og til kan virke en lille anelse elitært.
---
Otto-Kategorier
Bedste scenarie
Gives til det scenarie der overordnet er i særklasse og skaber grundlaget for den bedste rollespilsoplevelse på Fastaval. Scenariet bedømmes i sin helhed med særlig vægt på den harmoniske kombination af form og indhold.
Bedste fortælling
Gives til det scenarie der gennem rollespillet skaber den mest engagerende og inspirerende historie. Fortælling forstås både som idé, indhold og narrativt forløb. Bedømmelsen tager højde for historiens ægthed, relevans, potentiale og tilgængelighed.
Bedste virkemidler
Gives til det scenarie der bedst sikrer flow, udvikling og interaktion i rollespillet. Prisen dækker alle former for iscenesættelse, fysiske effekter, spilmekanik og fortælletekniske elementer der fremmer oplevelsen for såvel spillere som spilleder.
Bedste spillermateriale
Gives til det scenarie der giver spillerne det bedste oplæg til at spille rollespil inden for scenariets rammer. Prisen dækker alle former for materiale der udleveres til spillerne og hjælper dem til at opnå medejerskab og få indflydelse på oplevelsen. Der vil også blive lagt vægt på om spillernes roller er inspirerende, medrivende og overbevisende.
Bedste formidling
Gives til det scenarie der på lettilgængelig og inspirerende vis bedst videregiver sit materiale til spillere og spilleder. Prisen dækker tekst, struktur, udseende og præsentation, og tager både højde for spillederens forberedelse og brugen under spillet.
Juryens specialpris
Gives til det scenarie der på særegen vis udmærker sig i forhold til de øvrige scenarier. Kriteriet kan være nytænkning, særpræg, vovemod eller noget helt fjerde. Prisen uddeles for den overordnede idé eller for et særligt stærkt delelement i scenariet.
Publikumsprisen
Gives til det scenarie der samlet giver deltagerne på Fastaval den bedste rollespilsoplevelse. Prisen uddeles udelukkende på baggrund af spillere og spillederes oplevelse af scenariet.
29.11.06
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
"Jeg er også dybt deprimeret over, at det ikke længere er spillederne, der står for nomineringerne."
SvarSletFor meg, som kommer utenfra, høres det jo absolutt ut som spillederne bør ha noe med nominasjonene å gjøre. Men hvordan løser man det så i de spillederløse scenarier?
Ja, det er selvfølgelig et problem. Jeg *mener* at man tidligere har givet stemmerne til spillerne, men sikker er jeg ikke.
SvarSletDer må være nogen, der véd den slags.
Nogen?
Problemet ved at have spillederne til at nominere er, at man bliver nødt til at bede dem om at aflevere deres karakterer, før de faktisk har spilledet scenariet. Hvis du tænker tilbage til tidligere år, vil du huske, at man fik skemaet med posten og blev bedt om at aflevere det, så snart man kom på Fastaval. Det er et rent praktisk hensyn, som skyldes, at der ellers ikke vil være tid til selve udpegningen af vinderen. I hvert fald ikke, hvis det skal være en ordentlig proces.
SvarSletDermed har spilledernes nomineringer været baseret på det samme som dommernes - nemlig en gennemlæsning af scenariet, ikke en spilning. Vel at mærke uden at de har haft mulighed for at sammenligne med de andre scenarier.
En god ting ved dommernes nomineringer er, at man får en begrundelse for hver eneste.
Jeg kan også godt lide den "demokratiske" vinkel i at inddrage spillederne. Men spørgsmålet er, om det ikke har været en slags narresut?
De spillederløse scenarier bevirkede, at det blev indført, at den samlede dommerstand talte som to spilledere i nomineringerne. Hvilket så heller ikke er problemfrit, eftersom dommerne generelt giver lavere karakterer end spillederne - ærgerligt for de spillederløse scenarier ...
SvarSletOg et par argumenter mere for at dommerne nominerer:
SvarSlet-dommerne har læst det hele og kan derfor vurdere scenarierne i forhold til hinanden (spillederne kan kun vurdere det enkelte scenarie i forhold til deres egen erfaring, som i sagens natur vil være meget forskellig)
-dommerne er ubestikkelige (i praksis var det ret få venner, man skulle få til at være spilledere og give maksimumkarakter til sit scenarie for at blive nomineret – og ja, det tror jeg er forekommet)
At vi så bruger rigtigt meget tid på at læse spiller/spilleder feedback på Fastaval for at få af/bekræftet tvivl er en anden sag.
/Max
Omkr. Spilleder-nomineringerne så er det jo i hvert fald rigtigt, at de kan være ret følsomme overfor udsving i karakter-skala-forståelse og venners lidt overdrevne venlighed.
SvarSletLidt de samme svagheder der også rammer publikumsprisen.
Jeg tror måske man skal understrege - fx på Fastavals hjemmeside og den slags steder - at nomineringerne (tildels) bygger på spilledernes kommentarer.