20.6.07

gør det selv

Nu får du muligheden for at teste dit yndlingsrollespil eller få skovlen definitivt under det spil, du hader mest. Til det formål har jeg udviklet et analyseskema, som udenom de velkendte betegnelser kan skære indtil benet og vise, hvordan roller og funktioner i spil i virkeligheden er fordelt. Nu kan du hente skemaet til eget brug.

Forklaring
I øverste række har vi aktørerne. Dem der gør et eller andet i rollespilssammenhæng. De to første, Bipersonerne og Karaktererne, er en del af fiktionen. Spillere, Spillederen og og forfatteren er folk, der eksisterer i virkeligheden og som, for de to førstnævntes vedkommende, deltager direkte i selve spillet. Forfatteren er ligesom publikum, aktiv på et mere indirekte plan. Reglerne er også en slags aktør. Det virker måske ikke så logisk, men hvis man tænker på den indflydelse reglerne har på, hvad der kan ske og hvad udfaldet af personernes handlinger bliver, er det måske nemmere at se. Man kan jo forestille sig en person med tilsvarende grad af indflydelse(!) Til sidst har jeg medtaget en aktørtype kaldet publikum. Nu er det jo ikke så tit at der faktisk er tilskuere til rollespil, men der er ikke rigtig nogen grund til, at det nødvendigvis altid skal være sådan for alle slags spil.
I yderste højre kolonne finder vi forskellige elementer, der kan indgå i rollespil: Historien er - i denne sammenhæng - en serie af begivenheder, der finder sted på det fiktive plan og som karaktererne kan opleve, mens Fortællingen er den konkrete version af historien som spillerne oplever under spillet. Mens Historien er et stykke fiktion, findes fortællingen om den i vore virkelighed. Bipersoner og Karakterer er stadig bipersoner og karakterer, men her blot set som indholds-elementer. Settingen er de fiktive rammer historien foregår indenfor. Typiske eksempler kunne være et fantasy-univers eller Rom i middelalderen. Settingen omfatter også de naturlove og juridiske love m.v. som findes i spillets verden. Reglerne er også et spil-element altså noget som kan opleves, formidles og/eller kontrolleres osv.
Spilprocesser
I denne version er der tre typer af processer. Oplevelse, Formidling og Kontrol. Forkortet hhv O, F og K. I en typisk situation oplever spilleren de andre spillere og deres formidling af deres karakterer, mens han/hun kontrollerer sin egen karakter. Spillederen formidler regler og oplysninger om settingen og kontrollerer bipersonerne. Spildesigneren eller forfatteren vil ofte kontrollere settingen og eksempelvis reglerne. Det siger sig selv at dette er et ret forenklet billede. Der er eksempelvis minsdt to former for kontrol: den skabende kontrol, der laver regler og opfinder verdner, og den styrende kontrol, der består i at få reglerne overholdt i praksis osv. Spillerens kontrol over karakteren er typisk næmest en mellemting mellem de to.
Ideen er så, at man tager et spil, et scenarie eller en spil-session og starter for oven med de forskellige aktører og sætter O (oplevelse), F (formidling) og/eller K (kontrol) ind udfor de relevante spil-elementer. Når man har gjort det har man et groft overblik over hvilken type rollespil, der har været tale om. Meget spilleder-styring, ingen spillederstyring, forfatterstyring eller ej osv.


[Klik på billedet for at få en større version, som du kan printe eller downloade efter lyst og behov]
Du kan se et par eksempler på, hvordan skemaet kan udfyldes her.
God fornøjelse,

6 kommentarer:

  1. Hej Michael

    Hvad er det din model kan som andre (fx big model) ikke kan? Hvis ikke den kan noget specielt hvad gør den så bedre end andre modeller?

    Jonas Ellemand

    SvarSlet
  2. Skemaet er ikke tænkt så meget som en komlpet model, men der ligger selvfølgelig en model (en ide om hvad rollespil er og hvordan det fungerer) bag. Man kan sige at skemaet kan identificere visse rollespilstyper, investigation-scenarier vil eksempelvis komme til at se ud på en bestemt måde, klassiske såkaldte systemløse intrigescenarier vil se ud på en anden måde, mens visse indie-spil vil have en tredie fordeling af processerne.
    Hvis man eksempelvis er ved at lave et spil eller et scenarie, kan man sætte det ind i skemaet og se om det opfylder de intentioner man havde, eller man kan se om det spil man faktisk har spillet levede op til de forventninger man havde og i så fald hvordan (ikke).
    Endelig kan man arbejde ud fra skemaet og lave nye kombinationer, man synes er interessante.
    I forhold Big Model er mine ambitioner meget mindre, og jeg forholder mig slet ikke til den samme mængde af ting. Der findes andre modeller, men dem kan jeg ikke sige så meget om.
    Det interessante for mig lige nu er selvfølgelig om nogen har lyst til at prøve skemaet i praksis på forskellige spiltyper og se om de synes de får noget ud af det.

    SvarSlet
  3. Hej igen Michael

    Lad mig omformulere mit spørgsmål: Hvorfor bør jeg være interesseret i at anvende dit skema frem for andre analysemodeller?

    Jonas

    SvarSlet
  4. Hejsa
    Det véd jeg heller ikke om du bør. Men lad os sige, at du er ved at skrive et scenarie eller lave et eller andet spil, hvor du sigter efter en bestemt kombination af spiller-indflydelse vs spilleder-styring kan du bruge modellen dels som målsætning dels som kontrol: ER der nu også den fordeling du havde tænkt dig, eller er der noget, der kommer i vejen for det i praksis.
    Man kunne også prøve at se, hvad der sker hvis en spillergruppe udfylder skemaet efter et spil. I forhold til ens forventninger om spillet.
    Hoved-anvendeligheden er nok i forbindelse med kategorisering af typer af spil. Her er tanken at de forskellige scenarietyper vil tage sig ud på en bestemt ret genkendelig måde, når de bliver sat ind i skemaet. Men at nogen spilsessioner, der ser ud til at være eksempelvis investigation, vil vise sig at falde uden for.
    Så hvis man er interesseret i en ret detaljeret viden om, hvilken type spil, man selv spiller eller foretrækker, er her en praktisk måde at gøre det på.

    SvarSlet
  5. Hej Michael

    Det jeg gere vil med mine spørgsmål er at få dig til at sælge din skema. Det gør du lidt her http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showmessage&id=51127.
    Kan du ikke uddybe hvad dit skema kan ift andre måder at analysere rollespil på?

    Jonas

    SvarSlet
  6. Hej igen
    Jeg vil da med fornøjelse følge din opfordring.
    :o)
    Der er (7-9-13) en artikel på vej på RPGforum.

    SvarSlet

Nu er det din tur!