24.9.07

6 punkter på domkirkens dør

planB's altid spændende blog kan man nu se et antal punkter under overskriften "Lidt om Tankerne Bag". Det er altid glædeligt at se, at nogen gør sig tanker om ting, omend ideen med at opstille klare og enkle svar hverken er ny eller specielt forløsende i sig selv.
Det er svært ikke at reagere på PlanB's punkter, så jeg har lavet mine egne. Som man ser (hvis man ellers ikke har noget mere fornuftigt at tage sig til) er der forskelle og ligheder. Og deres liste er mere checket end min.
Det kan man så tænke over.
  • 1. Rollespil er ikke et medie:
    men det er rigtigt, at der altid er noget nyt, og at det skal prøves.

  • 2. Stol på dine spillere og spilledere:
    Spillerne vil altid gerne selv have en god oplevelse. De er aldrig dine modstandere ift. udførslen. Hvis du sørger for at formidle dine præmisser ordentligt, skal de nok fange dem.

  • 3. Forfatter-betegnelsen forpligter:
    Uden spillere er dit scenarie ikke andet end bunke papirer. Det er dit ansvar at give spillerne mulighed for den bedst mulig oplevelse. Respekter spillernes valg. Det er deres ansvar at give sig selv forudsætningerne for den bedst mulige oplevelse.

  • 4. Rollespil er ikke en form for litteratur:
    Men forskellen handler ikke om, hvem der ejer historien, eller hvordan den opstår, men om hvordan den opleves. Railroading er også rollespil*).

  • 5. Det er meget dumt at skrive for meget og det er lidt dumt at skrive for lidt:
    I praksis har spilledere og spillere meget forskellige forventninger og behov. Hvad den ene synes er for meget finder den anden er for lidt. Mængden af tekst, graden af forklaringer og detaljer er næsten umulig at ramme optimalt i forhold til alle potentielle brugere af scenarieteksten. Når det er sagt oplever jeg det som om, at tendensen går mod en forståelse for de kortere tekster - og mere frihed/ansvar til spilleder og spillere.

  • 6. Nogens historier er bedre end andres:
    Det kan være svært at acceptere, men sommetider er en demokratisk komite ikke vejen til den bedst mulige oplevelse. Det er man altså nødt til at lære at leve med. Når det er sagt kan en komite være et særdeles underholdende sted at være.

  • *)Man kan sagtens diskutere om det er godt rollespil, eller om det er en form for rollespil man kan lide, men det ER rollespil.

    5 kommentarer:

    1. Det er altid glædeligt at se, at der er folk, der gør sig tanker om det, andre folker gør sig tanker om. Lad 100 blomster blomstre og alt dét. Og analogien med Luther er vittig, selv om jeg ikke har indtryk af, at planb har den samme overvældende overmagt som den katolske kirke. Du skal nok ikke forvente den spanske inkvisition ;-)

      Men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se projektet i din reaktion. Tilsyneladende er du et stort stykke af vejen enig med det oprindelige indlæg, eller du er enig, men der kan forekomme tilfælde, hvor en modsat tilgang er bedre, eller du er uenig men egentlig mest på et rent sprogligt plan. Vi kan bruge tiden fra nu og til dommedag på at diskutere, om rollespil er et medium, en aktivitet, et produkt eller skyggen af en engel på en knappenål. At hænge sig fast i semantik er det første skridt på vejen til ikke at komme ud af stedet.

      Der sér ud til at være en egentlig væsensforskel mellem de to partiprogrammer, hvad angår forholdet mellem spilleder, spillere og forfatter, men når du formulerer det udelukkende som reaktion, punkt for punkt, på planb's indlæg, bliver det svært at få fisket dit egentlige standpunkt ud af teksten.

      Der er afgjort plads til og brug for mange standpunkter på, hvad rollespil kan og skal, men det ville være forfriskende, hvis hver agenda kunne formuleres i sig selv snarere end som nit-picking på andres tanker.

      SvarSlet
    2. Et lille aside, for resten - jeg har en personlig og dyb kærlighed til ordet "checket", men jeg er ikke sikker på, at planb's liste faktisk er blevet checket grundigere end din, eller har flere korrekturlæsere. Den kunne eventuelt være mere tjekkisk?

      SvarSlet
    3. Hej
      Og så er der dem, der gør sig tanker om dem, der gør sig tanker. - Det kan vi virkelig få meget tid til at gå med.
      :o)
      Men jeg opfatter ikke mig selv som Luther. - Faktisk var min tanke, at PlanB måske opfattede sig som Luther. - Uden at det på nogen måde skal gøre mig til Den Katolske Kirke.
      Men.
      Når du spørger til projektet i min reaktion, har du nok ret. Der er ikke tale om en sammenhængende og gennemtænkt modreaktion. Mere sådan noget intuitivt automatisk noget, hvor jeg har tænkt "det er da rigtigt!" eller noget...
      Resultatet bliver noget underlig spredt fægtning - omend dog fægtning, der forhåbningsvis kan inspirere andre fægtere.
      Hvad det checkede angår, så skrev jeg det på et tidspunkt, hvor jeg ikke helt kunne få min HTML til at makke ret, og min liste lignede derfor mere noget i retning af en tekstuel halmballe - snarere end en liste.
      Faktisk endte den vist med at se rimelig tjekkisk ud?

      SvarSlet
    4. Hej Michael

      Hvis der ikke er en gennemtænkt plan med at svare på planBs oplæg så virker det ærlig talt lidt flabet at starte en tråd på din egen blog. Tag dog diskussionen hvor den starter. Jeg lod mig hijacke sidst; det gør jeg ikke igen.
      /Jonas

      SvarSlet
    5. Øh...
      Flabet?
      Det tror jeg ikke jeg forstår?
      Det var måske lidt ubegavet at lave et svar, der kun var en delvis kommentar og - sådan - både uenig og enig. Men jeg synes da også min kommentar indeholder lidt at tænke over.
      Skulle jeg have svaret på PlanB's blog i stedet? Måske.
      Der har ikke været skumle eller flabede motiver med det fra min side.

      SvarSlet

    Nu er det din tur!