20.5.11

More older school.... Voldspalle!

Jeg har været ved at rode i de gamle kasser efter eksemplarer af det legendarisk Fønix faktisk. Det går ikke så godt med det. Til gengæld har jeg fundet andre småting fx dette eksemplar af det knap så legendariske Via Prudentia (Forsigtighedens Vej) af Ask Agger og Gimle Larsen. VP var et dansk system, der huserede på Fastaval først i midten af 90'erne under navnet Voldspalle.
Det særligt sjove ved det her eksemplar er at jeg har fået det af den ene af forfatterne og at grunden til at det er så velbevaret er at det repræsenterer den form for rollspilsregler jeg aldrig har tændt på. Men man kan ikke komme uden om at VP var noget af en bedrift. Og det står også som et monument for, hvordan man herhjemme tænkte rollespil i pallernes tidsalder.
Per Fischer, der efter sigende stadig spiller rollespil, krediteres blandt testspillerne.

Forside-illustrationen er af Jesper Eising..

Der var regler for (meget) tunge skydevåben

...for initiv!

Og en hel del meget omfattende skemaer med regler for ditten og datten

På bagsiden kan man læse at der er realistiske regler for enhver form for kamp, vejledning i rollespil og drager(!) samt at rollespil er en intellektuel udfordring.
VP er udgivet på det venstreorienterede forlag Modtryk i 1994 og er layouted på en Super Nintendo IV... (det står der altså!)


3 kommentarer:

  1. Critical Hit tabellerne er super fine. Jeg husker, at jeg spillede VP med Ask engang, og en af de få ting fra de meget omfattende regler han egentlig brugte var de tabeller.

    SvarSlet
  2. Åh ja, mit eksmplar står fremme på hylden, og er godt slidt. Vi har spillet det meget tilbage da jeg var en lille purk, og nogle gange endda med de rigtige regler, og Excel ark til at holde styr på segmenter (initiativ målt i halve sekunder). En lille kamp kunne snildt tage et par timer, og folk døde voldsomt til højre og venstre.
    I øvrigt en ret sjov bog at læse, og et udemærket afsnit om hvordan rollespil kan fungerer, hvis jeg ikke huske meget galt.

    SvarSlet
  3. Og jeg citerer efter crit-tabellerne:

    "Tænder flyver fornøjeligt rundt."

    "Ikke meget tilbage til Skejby."

    "Knæet ryger til mos."

    "Som ovenfor, men flyet falder ned i en hollandsk boligblok."


    Det er meget smukt og livsbekræftende, at den slags kunne blive udgivet.

    SvarSlet

Nu er det din tur!