Viser opslag med etiketten humor. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten humor. Vis alle opslag

15.3.12

Sanheden om den gamle og hemmelige orden

Jeg fandt dette ret geniale lille billede på Inder-Nettet, og det fik mig til at gå lidt amok.
Så først tak til  http://thegreatgeekmanual.com/blog/picture-of-the-week-even-sith-lords-get-the-blues

Og dernæst husk at ingen forventer Den Spanske Inkvisition!













3.3.12

en film du skal have dine børn med ind og se

... og hvis du ikke har nogen børn selv, må du se om ikke du kan låne nogen. Under alle omstændigheder så ser traileren særdeles underholdende ud. Sig goda til Paranorman...


Man kan så bare håbe at filmen kan leve op til traileren....

18.2.12

Dansk rollespils svar på Jeremy Clarkson

Jeg troede faktisk først at det var den notoriske Per von Fischer, men det viser nu at han i virkeligheden bor i Skotland, går med kilt og er miljø-blød og grøn i håret. Til gengæld har jeg noteret at hver gang jeg prøver at deltage i debatten her i den hjemlige, bliver folk voldsomt fornærmede uanset hvad jeg siger, og det er gået op for mig, at det er mig, der er Clarkson.



 Jeremy Clarkson, britisk bil-journalistiks svar
på Michael Erik Næsby... -  her i Jeep... -



Godwin's law

Godwin's law [link] states, that the first to use the often inevitable Nazi anologies in a debate, automatically looses. So there you have it!

And now this


17.2.12

Dragonball Z loves you!




Very funny and very short clip that seems to have been banned from Google+
So sorry.
Put on your headphones and enjoy the glory of that heavenly voice...

2.2.12

Nethack eller jagten på den ultimative dungeon

Kloge mænd med og uden hjerne udtaler jævnligt at dungeons kan man ikke få for meget af. Faktisk er jagten på den perfekte dungeon en af rollespillets fornemmeste sysselsætninger.
Se nu har jeg måske nok været yngre og jeg kan huske helt tilbage til midten af eksempelvis 80'erne hvor en af mine med-kollektivboere fik sig en Commodore Amiga. [link] Det var en ret fisk sag, der vist på mange måder var forud for sin tid.
Det var på dette vidunder jeg første gang gjorde bekendtskab med det frevolutionsskabende vidunder af et computerspil: Hack, som det hed. Det findes og fandtes i flere versioner og jeg har sporet det under betegnelsen "NetHack" og Rogue. Uanset navnet er det det ultimative dungeon spil.

I den moderne version skal man først angive et navn, derefter vælge en af mange Charachter Classes, et køn og selvfølgelig en alignment. I alt langt mere end syv kombinationsmuligheder og flere end dobbelt så mange som på Amigaen i sin tid.



Skærmbilleder fra NetHack:
Lav en person
(klik på billedet for at se en større version)


Dernæst begynder selve spillet, der så vidt jeg kan skønne bygger meget nøjagtigt på en af de tidlige versioner af D&D, der i sin tid fik mig til at opgive alle former for rollespil. Din person ses på skærmen som et "@" og det lille "d" man ser på en lysegrå baggrund er din hjælpende hundehvalp.
- Den går nu mest i vejen under spillet, og er ikke med på billedet. Jeg har lige dræbt en goblin og er steget et lvl.

En af nyhederne er den fine grafik med op til 16 el. 32 farver.

Mens man vader rund i flere etager af sære dungeons er et af højdepunkterne møder med en af de mange købmænd. Så her ser man mig i kamp med en goblin Lord. (Blåt "G")...

Spillet er alt i alt rimelig svært og man skal være forberedt på at dø hele tiden. Når det sker belønnes man med dette skærmbillede:

I 80'ernes Amiga-version var der omkr. 40 dungeonlevels. Jeg ved ikke hvor mange der er er her. Det er endnu ikke lykkedes mig at komme længere ned end level 5-6 stykker. Min samlede vurdering af den nyeste version af dette udødelige spil er at der er forbandet irriterende. På opsiden tæller det, at man kan køre det på alle maskiner med windows. Hvis man ikke har sådan en findes det også i en linuxversion og kan efter sigende endda køres uden computer. Spillets ultimative mål siges at være at besejre en minotaur og finde en amulet, men for at komme så langt skal man være ualmindeligt heldig, have det ultimative grej samt snyde som ind i helvede. Desværre ser det ikke ud til at de metoder mine onde venner benyttede i 80'erne virker på den moderne udgave, men så kan man jo altid plyndre en købmand og se hvad der sker.

Nethack kan downloades helt gratis fra http://www.nethack.org/v343/ports/download-win.html og det koster ikke noget.

29.5.11

Sort Humor i ministeriet

Det handler ikke så meget om rollespil, men vil nok more mange i målgruppen alligevel.
Nedenfor ser man den originale ikke-photoshoppede etiket på opgavesættene til skriftlig eksamen i engelsk på A-niveau til dette års HF-eksaminer. Dem vi fik var alle pakket på den måde. Billedet er snuppet med en hurtig telefon.

Nogen i undervisningsministeriet har måske syntes at prøven var giftig.

14.5.11

THIS. IS.OLDSKOLE! I

There has been a lot of talk about old-school games going on in Danish RPG-circles. Do we like it? Is is it good or evil? Am I old-school enough? or far too much?

My take on the matter is this:
"That's not "old-school" - *This* is "Old-school"!"

Følg dette link til Vimeo...
:o)

17.12.08

hadegaver til dem du virkli' holder af

Hadegaver er jo en god dansk tradition, og som alle gode traditioner, skal det gøres ordentligt, når det nu skal være. Ikke alle hadegaver er lige forfærdelige og man kan jo ikke forære alle en life size Pia Kærsgaard-dukke.
Her følger et lille udvalg af virkelig rædselsfulde gave-ideer, som man kan støtte sig til, hvis man synes man mangler ideer til den perfekte rædsel.

Verdens grimmeste højttaler

Jeg ved ikke hvad der er foregået inde i hovedet på designeren af disse hundeformede højttalere, men hun/han har skabt et produkt som heldigvis er unikt på verdensmarkedet For den som fortjener en relativt stor grim plastikhund med en middelmådig lydkvalitet, kan vidunderet bestilles her for den nette sum af næsten $1200.




Keyboard for blondiner

Det er amøbeformet, det er brugervenligt og det er virkelig pink. En gave der vil fornærme både mandlige og kvindelige modtagere uanset hårfarve omend af forskellige grunde. Tastaturet, der åbenbart er resultatet af et russsisk udviklingsprojekt, kan bestilles for $50 på denne hjemmeside.

Hottie på BluRay

The Hottie and the Nottie med Paris Hilton som stjerne og trækplaster floppede stort i de amerikanske biografer og havde desuden den fornøjelse at blive udpeget til årets dårligste film af Timesonline og samtidigt ligge lunt placeret på IMDB's bundliste.
Paris skal selvfølgelig ses i høj opløsning på vidunderformatet BlueRay. Den er ganske vist ikke udkommet endnu, men så må man jo stille op i køen.

12.12.08

Den moderne vampyrs endeligt

Vampyrer er hotte for tiden, muligvis på grund af romanen og den efterfølgende film Twilight, der netop nu hitter i USA. - Jeg har ikke set den, men ud fra foromtalerne at dømme kan jeg kun sige: helt ærligt Buffy har været der. Selvom det så ikke er det værste man kan sige om et stykke pop-kulturelt underholdning.
Jeg har tidligere kigget lidt på julegave-ideer til den klassisk orienterede vampyrjæger. Men som man kan se, er mulighederne ikke specielt overbevisende, og der må da være kommet noget bedre på banen siden 18 hundredeogrosenkål eller så. Andre end mig har tilsyneladende tænkt samme relativt indlysende tanke så her er et link til en lille artikel om perspektiverne indenfor hitech vampyrjagt i det 21. århundrede på wired.com.
I følge artiklen er nedenstående Milkor M32 MGL (Multiple-shot Grenade Launcher) - forsynet med træprojektiler naturligvis - et af de bedste bud på gaveideen til Van Helsings moderne afløser med trang til sandfarvet kammokluns. Dimsen kan affyre to skud i sekundet og skal nok gøre livet surt for uforsigtige blodsugere.



(klik på billedet for en større version)

10.12.08

Succes med den hjemmelavede julegave....

Nogen gange er det ekstrasvært at finde den perfekte gave: Det skal være personligt, give modtageren denne særlige varme fornemmelse og så helst ikke være noget alle og enhver render rundt og giver hinanden i denne søde juletid.
- Det gør heller jo ikke noget, hvis den ikke koster alverden!
Køb en barbiedukke i den lokale genbrugsbutik eller lån din lillesøsters og følg denne guide til hvordan man laver en Zombie-Barbie med lidt farve og en kærlig men fast fingerspidsgefühl.
Et sikkert hit under juletræet har set dagens lys (eller måske rettere tusmørke)!

9.12.08

Meget mere C'thulhu-jul

Mens vi nu er ved det med julegaver, kan jeg hermed præsentere den perfekte gave til den eneste ene, som der (forhåbentlig) kun er en af, og som synes den slags er lige sagen.
Diverse nuttede stof-C'thulhu'er er der ikke noget nyt i. Ligesom skumle julemænd vist da er set før. Kombinationen er i midlertid ny (eller ej?).
Uanset hvad, er her Santa C. i en udgave lavet af filt i et børnevenligt design. Jeg kan især godt lide den lille skødsiddende fyrs ansigtudtryk: Det ser nærmest ud som om knægtens sanity-points er gået i minus.
Moralen er vist, at det må være på tide at få sat en stopper for alt det dér med artige børn og sidde på skødet og hohohoho. Vi ved jo ikke hvad vi udsætter ungerne for på - som det hedder - sigt!



Du kan læse mere om C'Thulhu i felten ved at følge dette link til Boingboing, hvor de også har denne opfordring om at indsende billeder af Creepy Santas til en ny bog om dette altid aktuelle jule-emne...

8.12.08

Se julen fra en ands synspunkt

Måske den absolut perfekte julegave til ham eller hende der har alt undtagen et normalt forhold til sin badeand?

Bemærk den fine lille Jesus-And, Jomfru Mariands traditionsrige og symbolske farvevalg og ansigtudtrykket hos de hellige tre kongeænder. - Det er om ikke guld værd så dog nok til at bringe ægte julestemning til selv de mest hjerteløse ...øh fjerkræ.
Følg dette link til en lille top ti over religiøse artifakter, der kan få selv C'thullu til at se Herren. BBC Guds-topti.

6.12.08

Nu med endnu sortere julegaver

Hvad gør man, når julegalskaben har taget de sidste sanity-points og tanken om flere nissefarvede æbleskiver og klejneformede glögg-glas får en til at tænke med længsel på muligheden for at være et græskar i udkanten af Sleepy Hollow?
Jo man anskaffer sig selvfølgelig "A Very Scary Solstice" eller efterfølgeren "An Even Scarier Solstice" enten til sig selv eller som julegave til den dér helt særligt udkårne.
Konceptet er elegant i sin onde simpelhed: man tager en stor håndfuld kendte julehits og forsyner dem med c'thullu-tekster. Det resulterer i sangtitler som:
Demon Sultan Azathoth
Have Yourself a Scary Little Solstice
Here Comes Yog-Sothoth
I Saw Mommy Kissing Yog Sothoth
It's Beginning to Look a Lot Like Fish-Men
Oh Come All Ye Olde Ones
The Shoggoth Song
Silent Night, Blasphemous Night

For nu kun at nævne et par stykker.
Man kan lytte til nogen af sangene, læse tekster og se anden uundværlig baggrundsmateriale her på projektets hjemmeside, hvorfra mesterværkerne også kan bestillles. Så har man da noget fornuftigt at bruge tiden på indtil De Gamle vender tilbage fra det ubeskrivelige, sorte, slimede hul. - Og så er det altsammen ganske morsomt.
Og nej: C'thullu har ikke betalt for dette indlæg.

4.12.08

Julegaver i en sort tid

Nej jeg mener det skam. Helt seriøst!
En af de sjove ting ved nettet er, at man kan se tendenser, der spreder sig som bølger og ringe i vandet. Kloge folk taler om 'meme'r mens reklamefolk har våde drømme om viral marketing.
- Anyways: nogen gange er disse tendenser ganske sjove fx er der lige nu ret meget gang i såkaldte 'ægte' vampyr-dræber-sæt. Vi starter med dette vidunder, der i flg Gizmodo har indbragt $12.000 på en auktion.

(klik på billedet for en (lidt) større version.
Som man kan se, er sættet ganske omfattende og mærkeligt nok kompatibelt med Blade-filmenes vampyr-koncept.
Sættene kan i nogen tilfælde spores tilbage til en Australsk fupmager i 1800-tallet mens andre kommer fra mærkelige steder i østeuropa.
Denne side har samlet et flot udvalg af eksempler.
Så vidt jeg kan se er det (naturligvis) fup - noget af det gammelt, men jeg kan nu ikke lade være med at se dem som et virkelig sejt stemningsskabende hand-out. Inden man brænder 60.000 kr af på den perfekte julegave til hende, der har alt undtagen solskin, skulle man måske undersøge om man kender nogen med lidt fingerfærdighed og adgang til et træ-værksted. Der kunne være penge i skidtet.

23.6.08

Bullshit is bullshit and it's bad for you.(OT)

George Carlin, der blev 71 år gammel, døde i går. Han var helt fra mine unge dage og til sine egne gamle, en af scene-humorens helt store og knivskarpe udøvere, en af dem, der sætter dansk stand-up i relief som en samling af impotente tøsebørn. Han gjorde os andre den ære at gå i fængsel for retten til at udtrykke sig og var med til at flytte grænserne for hvad man kunne tale om på en scene.
Jeg havde for nylig en drøm om den ældre herre. Jeg var kommet i Himlen, og skulle møde min skaber. Det viste sig meget passende, at George Carlin var Gud, så foran himmerrigets store trone stod en lille arrig gammel mand, og sagde: "Shut the F*** up! Shut the F*** up! Shut the F*** up!!!"
Man kan finde en håndful eksempler på noget af det bedste og skarpeste humor, der nogensinde er undsluppet America ved at følge dette link til Youtube.

23.5.07

hvad de ikke ønsker, du skal vide

Nogen gange er man nødt til at have tillid til sine medmennesker. Man må satse på, at de véd hvad de gør, og at de handler udfra ens interesser, sådan som de ser dem. Også selvom man ikke forstår deres bevæggrunde.
Så når jeg nu siger, at du ikke ønsker at klikke på nedenstående link, bliver spørgsmålet: har du tillid til mine motiver?
at klikke eller ikke at klikke, det er spørgsmålet
...

21.5.07

Er du kompatibel?

Det er jo velkendt at ord-rollespil bygger på systemer med stats, kort og terninger og den slags, men nu er der kommet forskningsresultater fra undervisningsmineringen og store dele af det såkaldte udland, som tyder på, at alle ikke er helt lige kompatible med den slags systemer.
For at finde ud af om netop du er en af dem, der kan få en bedre rollespilsoplevelse ved hjælp af et passende sæt spilleregler kan du tage en af de mange test på nettet om emnet. Men nu tilbyder vi her på Næsby rpg med eneret og særlige patentrettigheder en lyntest, der kan give dig svar på dette meget vigtige og vægtige spørgsmål.
Der kommer først en række multiple choice spørgsmål, og du skal blot notere bogstavet ud for dit svar på et stykke papir eller på selve skærmen.

1 Dit nuværende favorit rollespilssystem:
a) Rolemaster
b) D&D - den Røde udgave fra 1985
c) Paranoya
d) Saks, Papir Sten
e) Har du set mine nye sko?

2 Din yndlingsfilm er:
a) 300
b) Den 13. Kriger
c) Se7en
d) De Tre Musketerer
e) Hestehviskeren

3 Hvad står forkortelsen HTML for?
a) HyperText Markup Language.
b) Hyper tense medium light
b) Samme som a
c) Noget sejt med hjemmesider
e) Hurtig transport med lyntog

4 Hvilken slags processor er der i din computer?
a) Intel Core 2 Duo
b) Et eller andet fra AMD
c) Det ved jeg da ikke
d) Hvad er en processor?
e) Jeg ejer ikke en computer

5 Hvad er RAM?
a) Random Access Memory, computerens arbejdshukommelse
b) Måleenhed for hukommelse
c) Noget teknisk
d) Noget drikkeligt
e) Sko

6 Når du spiller Baldur's Gate 2
a) Bruger jeg lang tid på at optimere mine karakterer
b) Overholder jeg alle regler omhyggeligt hvad ellers?
c) Snyder jeg som ind i hel...
d) Jeg spiller ikke computerspil
e) Hvad er en baldur?

7 Hvor stor er sandsynligheden for at slå tre seksere i et forsøg med 3D6?
a) 1:216
b) 1:36
c) Hvad betyder 3d6?
d) 5
e) Er den dumme test ikke snart færdig?

8 Bjørn Nørgaard er
a) Bjørn hvem?
b) En eller anden dansk popstjerne
c) Dronning Margrethes exmand
e) En kendt dansk billedkunstner
c) Hesteslagteren fra Amager

9 Nick & Jay er i virkeligheden
a) Hvem?
b) Batman & Robin
c) Slimede
d) Egern
e) Kloge

10 Prins Joakims og exprinsesse Alexandras førstefødte er
a) Først i arvefølgen til den danske trone
b) Forlovet med Tony Blair's yngste datter
c) Andengenerationsindvandrer
d) Opkaldt efter tzar Nikolai d 2. af Rusland, Konge af Polen og storhertug af Finland, der viste sig at blive den sidste russiske kejser
e) Meganuttet

Du kan nu tælle dine bogstaver sammen og se hvor mange du har af hver.
God fornøjelse!

18.5.07

Fremtidens rollespillere?

Gad vide om det nu også er specielt klogt?
I hvert fald har det populærvidenskabelige amerikanske tidsskrift The Brain nu prøvet, hvad der sker hvis man sætter to chat-bots til at snakke med hinanden.
Til alles overraskelse er samtalen faktisk ikke helt uinteressant, som man kan se her. (Dialogerne kommer et lille stykke nede på siden.)
En ting slog mig: lyder de ikke som et par rollespillere, der er ved at arbejde sig ind i deres roller et sted i begyndelsen af en spilsession?
Eller er det bare mig?

24.3.07

det kommer vist ikke bag på nogen

Jeg ved godt, at det ikke har så forfærdelig meget med rollespil at gøre, men da jeg har en vis fornemmelse af, at mange rollespillere allerede har gættet den frygtelige sandhed, vil jeg nu alligevel give disse to historier fra Politiken et lille link herfra.
Nu har man tilsyneladende fundet ud af, hvad nogen af os længe har haft mistanke om: skolen gør folk dummere.
Uden at der i øvrigt er nogen sammenhæng vækker de nye regler om de såkaldte elevplaner protester blandt mange lærere landet over. Det er det ekstra tidsforbrug, der synes at være hovedproblemet, men nu har nogen smarte lærere fra udkanten af Jylland opfundet et system, der kan forenkle processen. Eleverne skal da bare ha' nogen smiley'er. - Så er den hjemme.
Politiken slutter artiklen med at skrive: "På forsiden af hjemmesiden citeres undervisningsminister Bertel Harder (V) for at rose systemet, som »nogle fremragende lærere i Viborg har frembragt på den mest utrolige, gode måde«".
-Argh!