21.10.11

Rpgforum er blevet træt og er gået hjem...

Det er svært at leve uden egern.
Jeg havde den tvivlsomme ære at være den mest bidragende bidragyder til RPGforum, dansk rollespils hæderkronede debat-dippedut. Og jeg er ikke bange for at indrømme at jeg savner det.
Rpgforum er nu lukket og slukket og lagt i seng. Forsamlingshusbestyrer Brian Rasmussen, der stod for det siden starten har fået job i et mellemstort udland og har benyttet lejligheden til at benytte lejligheden.... Det kan man jo ikke sige noget til. Efter hans FB-opdateringer at dømme sidder han nu på verdens største flyttekasse og drikker te i Seattle.
Engang var RPGforum stedet hvor inspirerende debat florerede og hvor ting flyttede sig, men efterhånden var det ikke længere helt sådan. Tiderne har ændret sig og ting er sket. Mange har valgt at give udtryk for deres klogskab på en af de millioner af super-hyperaktive blogs, der nu er "the old hotness". De nye såkaldte sociale medier kan nogen ting, der gør en del af RPGforsamlingshusets sidefunktioner overflødige, og det er måske heller ikke moderne på samme måde at have meninger?
Som andre vist har nævnt, er det min opfattelse at tonen på RPGforum kiksede på et tidspunkt, (noget som jeg naturligvis må tage et medansvar for) Og at denne tilspidsning var med til at demotivere bidragsydere... Jeg har selv skrevet mange tåbelige ting på RPG-forum i tidernes løb. Heriblandt enkelte jeg fortryder. Heldigvis har jeg også skrevet en hel del gevaldigt kloge ting om det ene opvejer det andet kan jeg ærlig talt ikke afgøre.
Uanset hvad er det svært at komme uden om, at de seneste år ikke har været blandt forummets mest interessante.

Et af problemerne ved et forum efter den 'gamle' model er dels at alle bidragydere har en holdning til alt herunder også tone, indhold og emner, men stort set ingen forståelse for at de selv bidrager ligeligt til tonen, indholdet og emnerne.
På en 'moderne' blog kan ejeren sige: "jeg er ligeglad med andres meninger om mine meninger" hvis hun har lyst. Mens et forum kan sammenlignes med et forsamlingshus er en blog tættere på en kolonihave. I rollespilsverdenen herhjemme er der ikke den samme tradition for debat på blogs som i det såkaldte politiske liv. Det er utvivlsomt en god ting. En af forsamlingshusets oprindelige styrker var at man godt kunne diskutere og være vildt uenige enige, men at man bevarede den gensidige respekt.

Men debatten døde på RPG-dimsen.
Denne effekt der utvivlsomt er blevet forstærket af et centralt forhold i det danske ord-rollespilsmiljø. En kendsgerning vi tilsyneladende rutinemæssigt overser, men som så længe jeg kan huske uændret har har sat sit tunge præg på alting i miljøet. Vi er - i virkeligheden - ikke ret mange; Tordenskjolds soldater på Turbo.
På RPGforum kan det afspejles i at når 5 intelligente personer gider deltage i en diskussion, så kar der komme spændende ting ud af det. Når der er væsentlig færre, der har energien, bliver det ikke til så meget.
Nøjagtid det samme ses i den mere nymodens blogosfære, der dør ret meget ud, når den lille faste håndfuld tager på ferie.
Tordenskjoldproblemet gælder ikke kun i forbindelse med den fælles kommunikation. Det virker ret tydeligt i forbindelse med arrangementerne, con'erne o.s.v. at de aktive arrangører rekrutteres fra en ret lille gruppe.
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke aner, hvad vej tendensen går på dette område. En uklar fornemmelse siger mig, at antallet af aktive i miljøet lige i øjeblikket ikke er faldende. På det punkt er der dog sikkert mange med fingre på en mere opdateret puls end jeg.
I hvert fald er det vigtigt for fremtiden at vi prioriterer en målsætning om at inddrage flere aktive.

Med hensyn til en erstatning ville rollespil.dk (der drives af landsforeningen Bifrost) vel være det mest oplagte sted at gå hen. Det er lidt svært helt at overskue men det ser ud til at være det gamle Live-forum, der kører her. Det har jeg aldrig kunnet forholde mig til - naturligt nok. Linket til "RPGforums arkiv" virker tilsyneladende ikke. Men de er vist stadig inde i en opbygningsfase.

Det bedste bud på en afløser for RPGforum nu og her er utvivlsomt alexandrias feed-side, hvor man kan følge med i aktiviteten på et stort udvalg af rollespilsrelaterede danske blogs. Peter Brodersen har også forsynet den med en feed-feed, man kan abbonerer på, så teknisk er det helt i top.

Indholdsmæssigt er det dog ikke helt det samme.


1 kommentar:

  1. Tak for at have fundet fejlen i menulinket. Det burde nu være rettet på rollespil.dk.
    Forhåbentligt kan Kristoffer lave en bedre udgave af arkivet som kan bruges bedre i fremtiden

    SvarSlet

Nu er det din tur!