Viser opslag med etiketten fastaval. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten fastaval. Vis alle opslag

23.2.12

The Fastaval Survival Guide

So you think you're ready to go to Fastaval. You think you're cool and you do L3375p3@k.. You've got dice and a spiky do. You're not ready! It's a jungle out there. full of ginormous evil monsters that eat your mom's monsters for breakfast. And pretty girls of the opposite sex - most with a much higher IQ than you.
Or maybe you really don't think any of that and just want to know what to do to be properly prepared for the call of the FSTVL. You've come to the right place: I went in the olden days when the penguins were real birds and the GMs ate players they didn't like. I know stuff! (Some of it I may even remember!)
I had my first FSTVL in 1995 and here be the documents to prove it.

1995 and 1997 participant's certificates from FSTVL.
Total cost including this, that and stuff: about 140 DKR each.
(about 2 $ and half a pint of lager in today's money)
In those days we used to pay the organizers in glass beads
and pieces of painted bone - and they liked it!.
The map is from the back of the '95 version
and suggests hidden treasure in rooms 2 and 38...
(Click to embiggen)
Note that though the prices were low in those days
the number of activities were even lower.
So overall the price hike may not be as bad as it seems
 

Anyways... The organizers of this year's event have very kindly put a nice guide for first time participants on their web-site. It's in Danish so theres that. It's a good guide though.
What you really need to know, you ll have to read here to find out. You'll need garlic and stakes,, painkillers and pain. There be dragons off course but they are mostly invisible and should be ignored. Should you be of the cyborg persuasion I strongly recommend bringing your own charger.

20.2.12

Otto er bare

Man skal ikke undervurdere pingviner, og jeg tror på at de har hemmelige baser rundtkastet i Det Mørke Jylland...
Så da jeg netop nu fuldendte min tilmelding til dette års Fastaval (hvad gjorde vi egentlig dengang i stenalderen, hvor The Interwebs ikke var blevet opfundet endnu?) kom det ikke bag på mig at de små s***** holdt øje med mig.


Et par screenshots fra tilmeldingen. Her bor jeg og mit
foretrukne spilsystem er det berømte Nexus X

...siger Pingvinerne!
(Klik for kig)

Ellers må jeg sige, at selvom jeg ikke kunne få gang i tilmeldingen fra min lettere fiksede Firefox, så virker det OK. Man kan klikke og kigge og tilmelde sig en masse. Jeg savner lidt overblik over scenarierne og ville hellere melde mig til fra en aktivitetsoversigt end se aktiviteterne fra et tilmeldingsskema. Det må kunne lade sig gøre at lave en funktion, der ligner webshoppernes legendariske "put i kurv"? - Men generelt en OK+ oplevelse.

Fastaval har aldrig været et særlig billigt projekt at være med i, men det har heldigvis ændret sig.
Ikke!
Det ser ud til at man har afskaffet spilleder-rabatten helt, til gengæld for en håndfuld løse ris, en øl og et knus. Det bliver spændende, hvad effekt det får?

Respekt herfra for det meget store arbejde med at få alt det indernet-hajs op at køre, det er tydeligt at der ligger rigtig mange timer bag.

19.2.12

Fra det uendelige arkiv: Ottoerne (opdateret)

Hej alle,
Jeg planlægger at gennemgå RPGforums gamle arkiver og genudgive relevante artikler.
I anledning af den forestående Fastaval bliver førstevalget denne liste over Otto-vindere og nominerede fra 1992 - 2009, hvor opdateringerne stopper.
Bemærk at jeg er stærkt interesseret i opdaterede og pålidelige oplysninger om de manglende år fra 2009 og fremefter , samt oplysninger om de nominerede i de år, der ikke er kommet med. Jeg ved at en del af Ottooplysninger allerede kan findes her og der, men jeg ved ikke om der en samlet alment tilgængelig version. - Det kan der så komme nu...


Otto er en pingvin
af Sebastian Flamant m. fl.
 
Den store Otto liste
Med nomineringer og links til mange af vinderscenarierne

[Indtil 2010: oprindeligt udgivet på RPGFORUM]

2012

Næsten direkte fra Hobro med tak til Kristoffer Apollo m. flere.

Bedste scenarie: Vinder: Spor af Alex Uth, Bette Liverpool af Mikkel Bækgaard, Lad Verden Brænde af Peter Fallesen, Tilbagefald af Max Møller, Verdens ende af Nina Runa Essendrup.

Publikumsprisen: Vinder: Dancing with the Clans af Raven fra Fyn m. crew. Min piges spurv af Troels Ken Pedersen, Lad Verden Brænde af Peter Fallesen, Bette Liverpool af Mikkel Bækgaard samt Vigilante Justified Revenge? af Kristoffer Apollo. (rækkefølge pt ukendt)

Bedste Fortælling: Vinder: Lad verden brænde af Peter Fallesen, Husker du? af Morten Jæger, Lydias begravelse af Daniel Benjamin B. Clausen, Jesper Stein Sandal og Peter Cornelius Møller, Spor af Alex Uth, Tilbagefald af Max Møller.

Bedste Virkemidler: Vinder: Verdens ende af Nina Runa Essendrup, Narrøve og Tidsmaskiner af Steffen Carstensen, Evig af Mads Egedal Kirchhoff, Metropolis af Evan Torner, Min Piges Spurv af Troels Ken Pedersen.

Bedste Formidling: Vinder: Tilbagefald af Max Møller, Bette Liverpool af Mikkel bækgaard, En Kærlighedshistorie af Jonas Ellemand og Ida Nilsson, Spor af Alex Uth, Vigilante.. af Kristoffer Apollo:

Bedste Roller: Vinder Bette Liverpool af Mikkel Bækgaard, Lad verden brænde af Peter Fallesen, Nazisatankirkecruise af Milton Felice Brambati Lund, Benjamin Isar Jørgensen og Anders Bo Skov, Spor af Alex Uth, Verdens ende af Nina Runa Essendrup.

Juryens Specialpris: vinder Dancing with the Clans af Raven m. crew, Elefanter & Eventyrere: Afrikas Stjerne af Morten Greis Petersen, En kærlighedshistorie af Jonas Ellemand og Ida Nilsson.

Lady'en (Scenarieskrivningskonkurrencen): Malik Hyltoft.

Som noget nyt i år var der en brætspilspingvin
Bedste brætspil
: Vinder: Siege Perilous af Martin Enghoff, Trenchwar af Morten Brøsted, Hospital rush af Thomas Laursen, Kåre Storgaard & Steen Thomsen, TPS af Morten Lund og Mads Havnshøj samt Keeper of the Seals af Peter S. Wille & Marie Krause



2011

Tak til Kristoffer Apollo  

Bedste Scenarie: Vinder: BZ’at af Jonas Ellemand, Familien af Max Møller, Femten Mand af Anders Troelsen, Niels Jensen og Simon Steen Hansen, Påske af Tim Slumstrup Nielsen, Sex, Drugs & Rock ’n’ Roll af Morten Jaeger

Bedste Fortælling: Vinder: Scrapbog af Eva Fog, Familien af Max Møller, Heltens Skygge af Louise Floor Frellsen, Et hjerte af metal af Sigrid Svane, Hunted Down af Andrej Tokarcik

Bedste Virkemidler: Vinder: Femten Mand af Anders Troelsen, Niels Jensen og Simon Steen Hansen
BZ’at af Jonas Ellemand, Eiyuu Tachi af Michael Sonne, Påske af Tim Slumstrup Nielsen, Sex, Drugs & Rock ’n’ Roll af Morten Jaeger

Bedste Roller Vinder: BZ’at af Jonas Ellemand, Adams venner af Michael Erik Næsby, Femten Mand af Anders Troelsen, Niels Jensen og Simon Steen Hansen, Memoirs of a Hitman af Peter Fallesen, Skæbne-blade af Cecilie Balling og Tina Arbjørn

Bedste Formidling: Vinder: Femten Mand af Anders Troelsen, Niels Jensen og Simon Steen Hansen
Familien af Max Møller, Hvo intet vover af Jonas Sanberg Jensen, Sex, Drugs & Rock ’n’ Roll af Morten Jaeger, Skæbne-blade af Cecilie Balling og Tina Arbjørn

Juryens Specialpris; Vinder Børnene fra boldbane 7 af Sally Khallash og Morten Greis Petersen, Adams venner af Michael Erik Næsby, Eiyuu Tachi af Michael Sonne, De unge af Magnus Udbjørg og Rasmus Høgdall Mølgaard

Publikumsprisen: 1. Nazisatankirkekrig 2: Unholy Raptor Edition af Sune Terkelsen, Benjamin Isar Jørgensen og Milton Felice Brambati Lund, 2. Scrapbog af Eva Fog, 3. Memoirs of a Hitman af Peter Fallesen

2010

Tak til Kristoffer Apollo  

Bedste Scenarie: Vinder: Vasen af Mikkel Bækgaard, Dungeon af Lars Andresen Fucking Mental! af Kristoffer Apollo og Kristoffer Rudkjær, Salvation af Simon Steen Hansen, Slavehandleren fra Ascalon af Johannes Busted Larsen

Bedste Fortælling Vinder: Vasen af Mikkel Bækgaard, Dungeon af Lars Andresen, Fucking Mental! af Kristoffer Apollo og Kristoffer Rudkjær, Salvation af Simon Steen Hansen, Som sendt fra himlen af Andreas Lieberoth Wadum og Rasmus Boldt

Bedste Virkemidler: Vinder: Hjertebrand af Jonas Ellemand, Previous Occupants af Frederik Berg Østergaard og Tobias Wrigstad, Salvation af Simon Steen Hansen, Som sendt fra himlen af Andreas Lieberoth Wadum og Rasmus Boldt, Vasen af Mikkel Bækgaard

Bedste Roller: Vinder: Salvation af Simon Steen Hansen, Dungeon af Lars Andresen, Fucking Mental! af Kristoffer Apollo og Kristoffer Rudkjær, Vasen af Mikkel Bækgaard, Villa Clichélla af Anders Skov og Milton Felice Brambati Lund

Bedste Formidling: Vinder: Slavehandleren fra Ascalon af Johannes Busted Larsen, Dungeon af Lars Andresen, Fucking Mental! af Kristoffer Apollo og Kristoffer Rudkjær, Salvation af Simon Steen Hansen, Vasen af Mikkel Bækgaard

Juryens Specialpris: Magiens Endeligt af Louise Floor Frellsen

Publikumsprisen. 1. Rejsen af Fredrik Axelzon, 2. Stjernetegn af Simon James Pettitt, 3. Salvation af Simon Steen Hansen

2009

af Brian Rasmussen,


Bedste Virkemidler: Vinder: Dyst, af Kristoffer Rudkjær, Anders Frost Bertelsen og Morten Hougaard, Fat Man Down, af Frederik Berg Østergaard, Happy Ends, af Tobias Wrigstad, Kreativ Klasse, af Klaus Meier Olsen, SystemPerfekt, af Simon James Petitt
Bedste Roller: Tortur, af Troels Ken Pedersen, Slægten, af Lars Kaos Andresen, Reservoir Elves, af Kristian Bach Petersen, Vinder: Intet Hjem . Tusind Stjerner, af Regitze Illum, Imperiet, samlet af Johannes Busted Larsen
Bedste Formidling: Dyst, af Kristoffer Rudkjær, Anders Frost Bertelsen og Morten Hougaard, Fat Man Down, af Frederik Berg Østergaard, Happy Ends, af Tobias Wrigstad, Vinder: Kreativ Klasse, af Klaus Meier Olsen, Reservoir Elves, af Kristian Bach Petersen.
Juryens specialpris: Imperiet, samlet af Johannes Busted Larsen

Bedste Fortælling: Under My Skin, af Emily Care Boss, Vinder: Tortur, af Troels Ken Pedersen, En Ridders Fortælling, af Louise Floor Frellsen. Dyst, af Kristoffer Rudkjær, Anders Frost Bertelsen og Morten Hougaard, Aftenstjerner, af Mikkel Bækgaard
Publikumsprisen: (i rækkefølge) Under my skin, Systemperfekt, Tortur
Bedste Scenarie: Dyst, af Kristoffer Rudkjær, Anders Frost Bertelsen og Morten Hougaard: Fat Man Down, af Frederik Berg Østergaard, Imperiet, samlet af Johannes Busted Larsen, Vinder: Reservoir Elves, af Kristian Bach Petersen, Tortur, af Troels Ken Pedersen

2008

af Brian Rasmussen,

Bedste virkemidler: K3M1, af Morten Jaeger, Mike Ditlevsen og Jeppe Norsker, Løgstør, af Mikkel Bækgaar, Montsegur 1244, af Frederik J. Jensen. Skæbnespil, af Mads L. Brynnum, Teknisk Uheld, af Fredrik Axelzon, Per Wetterstrand og Tobias Wrigstad, Vinder: Teknisk Uheld, af Fredrik Axelzon, Per Wetterstrand og Tobias Wrigstad
 Bedste roller: Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flamant, Før Høsten, af Klaus Meier Olsen og Jonas Trier-Knudsen, Løgstør, af Mikkel Bækgaar, Monstre, af Simon Steen Hansen, Ønskeøen, af Simon James Pettitt, Vinder: Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flamant
Bedste formidling: Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flamant, Før Høsten, af Klaus Meier Olsen og Jonas Trier-Knudsen, K3M1, af Morten Jaeger, Mike Ditlevsen og Jeppe Norsker, Løgstør, af Mikkel Bækgaard, Monstre, af Simon Steen Hansen, Vinder: Løgstør, af Mikkel Bækgaard
Bedste fortælling: Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flamant, Før Høsten, af Klaus Meier Olsen og Jonas Trier-Knudsen, K3M1, af Morten Jaeger, Mike Ditlevsen og Jeppe Norsker, Kvinden, der var, af Peter Fallesen og Morten Greis Petersen, Monstre, af Simon Steen Hansen, Vinder: Monstre, af Simon Steen Hansen
Bedste scenarie Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flaman, Før Høsten, af Klaus Meier Olsen og Jonas Trier-Knudsen, K3M1, af Morten Jaeger, Mike Ditlevsen og Jeppe Norsker, Løgstør, af Mikkel Bækgaard ,Teknisk Uheld, af Fredrik Axelzon, Per Wetterstrand og Tobias Wrigstad
Vinder: Før Høsten, af Klaus Meier Olsen og Jonas Trier-Knudsen
Juryens specialpris vinder: Løgstør, af Mikkel Bækgaard
Publikumsprisen

3. plads: Kompasset af Stefan Lægteskov 2. plads: Tricolor d’Amour af Ivajlo Holm, Kenneth Mikkelsen og Malik Hyltoft Vinder: Felicias Fortælling, af Sanne Harder Flamant
Æresotto  Jakob Bavnshøj Frederik Berg Østergaard, Martin Svendsen, Max Møller, Brian Rasmussen, Ole Sørensen - Vinder: Brian Rasmussen :)

2007


Bedste formidling: Superheroes 3 af Kristoffer Apollo og Sebastian Harder Flamant (Otto), Elsket og Æret af Morten Jaeger, Mødregruppen af Frederik Berg Østergaard, Sparta af Kristoffer Rudkjær og Morten Hougaard, Tvivl af Fredrik Axelzon og Tobias Wrigstad.
Bedste roller: Sparta af Kristoffer Rudkjær og Morten Hougaard (Otto), Auto de Fe af Peter Fallesen, Elsket og Æret af Morten Jaeger, En Fandens Historie af Jorgo A. Larsen, Anna Lawaetz og Jakob Ponsgård, En Lærke Lettede af Mikkel Bækgaard.
Bedste virkemidler: En Fandens Historie af Jorgo A. Larsen, Anna Lawaetz og Jakob Ponsgård (Otto), Elsket og Æret af Morten Jaeger, Memoratoriet af Morten Greis Petersen og Monica Traxl, Sparta af Kristoffer Rudkjær og Morten Hougaard, Tvivl af Fredrik Axelzon og Tobias Wrigstad.
Bedste fortælling: Tvivl af Fredrik Axelzon og Tobias Wrigstad (Otto), Auto de Fe af Peter Fallesen, En Fandens Historie af Jorgo A. Larsen, Anna Lawaetz og Jakob Ponsgård, En Lærke Lettede af Mikkel Bækgaard, Superheroes 3 af Kristoffer Apollo og Sebastian Harder Flamant.
Bedste scenarie: Superheroes 3 af Kristoffer Apollo og Sebastian Harder Flamant (Otto), Auto de Fe af Peter Fallesen, En Lærke Lettede af Mikkel Bækgaard, Sparta af Kristoffer Rudkjær og Morten Hougaard, Tvivl af Fredrik Axelzon og Tobias Wrigstad.
Publikumsprisen: Memoratoriet af Morten Greis Petersen og Monica Traxl (Otto).
Juryens specialpris: Tvivl af Fredrik Axelzon og Tobias Wrigstad (Otto).

2006


Bedste formidling: Den røde pest af Lars Nøhr Andresen (Otto), Dragens Dom af Mette Finderup, Højt under solen af Jacob Schmidt Madsen, Superheroes 2 af Kristoffer Apollo og Sebastian Flamant, Tupelo af Brian Rasmussen.
Bedste spillermateriale: Ulfhednar af Alex Uth (Otto), Badehotellet af Frederik Berg Olsen, Bag Lyset af Tobias Bindslet, Den Røde Pest af Lars Nøhr Andresen, Højt under solen af Jacob Schmidt Madsen.
Bedste virkemidler: Kongemord af Mikkel Bækgaard (Otto), Den brændende vinds ild af Anders Frost Bertelsen og Kristoffer Kjær Jensen, Dragens Dom af Mette Finderup, Superheroes 2 af Kristoffer Apollo og Sebastian Flamant, Tupelo af Brian Rasmussen.
Bedste fortælling: Guernica af Klaus Meier Olsen (Otto), Burgundia af Dennis Gade Kofod, Den Røde Pest af Lars Nøhr Andresen, Højt under solen af Jacob Schmidt Madsen, Kongemord af Mikkel Bækgaard.
Bedste scenarie: Højt under solen af Jacob Schmidt Madsen (Otto), Den Røde Pest af Lars Nøhr Andresen, Kongemord af Mikkel Bækgaard, Superheroes 2 af Kristoffer Apollo og Sebastian Flamant, Ulhednar af Alex Uth.
Publikumsprisen: Nantonaku Manga af Malik Hyltoft.
Juryens specialpris: Tupelo af Brian Rasmussen (Otto).

2005


Bedste formidling: Superheroes af Kristoffer Apollo & Sebastian Flamant (Otto), Port Charlotte af Brian Rasmussen, Det hemmelige selskab af Lars Andresen, Pædofili.dk af René Toft, Sidste års sne af Martin W. Jürgensen & Jacob Holm Krogsøe.
Bedste spillermateriale: Det halve kongerige af Tobias Bindslet (Otto), Port Charlotte af Brian Rasmussen, Det hemmelige selskab af Lars Andresen, A day in the life a Mikkel Bækgaard, Sidste års sne af Martin W. Jürgensen & Jacob Holm Krogsøe.
Bedste virkemidler: Superheroes af Kristoffer Apollo & Sebastian Flamant (Otto), Mørke Steder af Per von Fischer, 9000 Beton af forfattergruppen 9000 Beton, Feuerteufel af Claus Kliplev Jacobsen, Slackers af Klaus Meier Olsen.
Bedste fortælling: A day in the life af Mikkel Bækgaard (Otto), Superheroes af Kristoffer Apollo & Sebastian Flamant, Det hemmelige selskab af Lars Andresen, Mø'rke Steder af Per von Fischer, Krigen mellem Sol og Måne af Jonas Arboe Harild.
Bedste scenarie: Det hemmelige selskab af Lars Andresen (Otto), Feuerteufel af Claus Kliplev Jacobsen, Superheroes af Kristoffer Apollo & Sebastian Flamant, Slackers af Klaus Meier Olsen, A day in the life af Mikkel Bækgaard.
Publikumsprisen: A day in the life af Mikkel Bækgaard (Otto), Superheroes af Kristoffer Apollo & Sebastian Flamant, Det hemmelige selskab af Lars Andresen, South Central Dreaming af Kristoffer Kjær Jensen, 9000 Beton af forfattergruppen 9000 Beton.
Juryens specialpris: Unik af Klaus Meier Olsen (Otto).
Bedste live-scenarie: Persona af Ryan Rohde Hansen og Maja Krone (Otto).
Live publikumsprisen: Omringet af Christian Møller Christensen og Mårten Krammer (Otto).

2004


Bedste effekter: Et lystspil af forfattergruppen Absurth (Anders Frost Bertelsen, Mads L. Brynnum, Kristoffer Kjær Jensen, Morten Malmros Jespersen, Klaus Meier Olsen) (Otto), Fleurette le Vampire Slayerette af TRC (Antonio Blazevic, Mike Ditlevsen, Lars Hess, Thomas Jakobsen, Louise Kusk), Luftguitar af Palle Schmidt, Ripper af Brian Rasmussen, Væsener af Merlin P. Mann og Troels Christian Jacobsen.
Bedste redigering: Samsara af Jacob Schmidt-Madsen (Otto), Et Hjerte af Guld af Sanne Harder, Luftguitar af Palle Schmidt, Zaibatsu af Malik Hyltoft, Ripper af Brian Rasmussen.
Bedste bipersoner: Luftguitar af Palle Schmidt (Otto), Elfenbenstårnet af Martin W. Jürgensen og Jacob Holm Krogsøe, Efter År af Mette Finderup, Two Pints of Lager af Christian Andersen og Morten Lund, Væsener af Merlin P. Mann og Troels Christian Jacobsen.
Bedste spilpersoner: Samsara af Jacob Schmidt-Madsen (Otto), Væsener af Merlin P. Mann og Troels Christian Jacobsen, Luftguitar af Palle Schmidt, Efter År af Mette Finderup, Et Hjerte af Guld af Sanne Harder.
Bedste scenarie: Samsara af Jacob Schmidt-Madsen (Otto), Chiaroscuro af Mikkel Bækgaard, Efter År af Mette Finderup, Ånden der vandrer af Olle Jonsson, Frederik Berg Olsen og Lars Vensild, Luftguitar af Palle Schmidt.
Publikumsprisen: Chiaroscuro af Mikkel Bækgaard.
Juryens specialpris: Blev ikke uddelt dette år.
Hædrende omtale: Zaibatsu af Malik Hyltoft, Efter År af Mette Finderup, Ånden der vandrer af Olle Jonsson, Frederik Berg Olsen og Lars Vensild.

2003


Bedste effekter: Lømler af Max Møller, Frederik B. Olsen, Lars Vensild og Anders Skovgaard-Petersen (Otto), Darling er død af Mette Finderup, Tempo af Peter Brodersen og Mike Ditlevsen, Sankt Hansen af Ryan R. Hansen, Kød af Morten Jaeger.
Bedste redigering: Mænd af Ære af Kristoffer Apollo (Otto), Darling er død af Mette Finderup, Proaktiv af Lars Andresen, Sankt Hansen af Ryan R. Hansen, Svanevang af Mikkel Bækgaard.
Bedste bipersoner: Darling er død af Mette Finderup (Otto), Landlov af Adam Bindslev, Sankt Hansen af Ryan R. Hansen, Skyggespil af Martin Svendsen, Kød af Morten Jaeger.
Bedste spilpersoner: Svanevang af Mikkel Bækgaard (Otto), Darling er død af Mette Finderup, Proaktiv af Lars Andresen, Skyggespil af Martin Svendsen, Drømmen om en konge i gult af Jakob Schmidt Madsen.
Bedste scenarie: Fortæl mig af Jorgo A. Larsen og Alex Uth (Otto), Darling er død af Mette Finderup, Mænd af Ære af Kristoffer Apollo, Sønner og Døtre af Jonas A. Harild, Drømmen om en konge i gult af Jakob Schmidt Madsen.
Publikumsprisen: Drømmen om en konge i gult af Jakob Schmidt Madsen (Otto), Erindringernes manuskript af Brian Rasmussen, Fremtiden er nu af Mads L. Brynnum og Morten M. Jespersen, Prinsen af Merlin P. Mann, Svanevang af Mikkel Bækgaard.
Juryens specialpris: Blev ikke uddelt.
Bedste live: Meskalin af H.C. Molbech og Martin W. Jürgensen (Otto), Fyraften af LVE-Sektor Ålborg, Kærlighedens Rapsodi af Julie Streit Chrisophersen og Klaus Meier Olsen, Klar til optagelse af Eidolon Århus.
Live Publikumsprisen: Fyraften af LVE-Sektor Ålborg (Otto), Buffy - the Vampire Slayer LIVE af Natural Born Holmers, Meskalin af H.C. Molbech og Martin W. Jürgensen, Klar til optagelse af Eidolon Århus, Kærlighedens Rapsodi af Julie Streit Chrisophersen og Klaus Meier Olsen.

2002


Bedste effekter: Pest eller kolera af Max Møller (Otto), Elevator af Sebastian Flamant, The Highgate Vampire af Morten Fredberg-Holm, Høst af Jonas Arboe Harild og Dennis Gade Kofod, U.S.S. Spirit of Humanity af Michael Erik Næsby
Bedste redigering: Hvad natten bringer af Lars Vilhelmsen og Palle Schmidt (Otto), Elevator af Sebastian Flamant, The Highgate Vampire af Morten Fredberg-Holm, Turing Test af Lars Kroll, U.S.S. Spirit of Humanity af Michael Erik Næsby
Bedste bipersoner: Bondemænd og biavlere af Frederik Berg Olsen (Otto), Der er et yndigt land af Anne Vinter Ratzer, Elevator af Sebastian Flamant, Sammensværgelsen af Lisa Irene Hau, Turing Test af Lars Kroll
Bedste spilpersoner: Elevator af Sebastian Flamant (Otto), Bondemænd & Biavlere af Frederik Berg Olsen, Hvad natten bringer af Palle Schmidt og Lars Vilhelmsen, Turing Test af Lars Kroll, U.S.S. Spirit of Humanity af Michael Erik Næsby
Bedste scenarie: Turing Test af Lars Kroll (Otto), Bondemænd & Biavlere af Frederik Berg Olsen, Elevator af Sebastian Flamant, Hvad natten bringer af Palle Schmidt og Lars Vilhelmsen, U.S.S. Spirit of Humanity af Michael Erik Næsby
Publikumsprisen: Bondemænd og biavlere af Frederik Berg Olsen (Otto), Blodhævn af Alex Uth, Høst af Jonas Arboe Harild og Dennis Gade Kofod.
Juryens specialpris: Ikke uddelt

2001


Bedste effekter: Being Max Møller af Max Møller (Otto), Fotofobi af Michael Erik Næsby, Om et Mord af Lars Vilhelmsen, 1864 af Klaus Dhiin og Søren Høper, Urgent Watch af Morten Lund og David Thorhauge.
Bedste redigering: 1864 - for Gud, Konge og Fædreland af Klaus Dhiin og Søren Høper (Otto), Sorte Rose III - Dødedans af Lars Andresen, Fanden paa Væggen af Palle Schmidt, Om Metoden af Tine Kjær Nyeng, Urgent Watch af Morten Lund og David Thorhauge.
Bedste bipersoner: Fanden paa Væggen af Palle Schmidt (Otto), Being Max Møller af Max Møller, Den Brændende Salamander af Lisa Irene Hau, Brudefærd af Alex Uth, Fotofobi af Michael Erik Næsby.
Bedste spilpersoner: Dødedans - Sorte Rose III af Lars Andresen (Otto), Obstruction af Morten Jaeger, Fanden paa Væggen af Palle Schmidt, Brudefærd af Alex Uth, Jannes Dagbog af Mikkel Bækgaard.
Bedste scenarie: Fanden paa Væggen af Palle Schmidt (Otto), Sorte Rose III - Dødedans af Lars Andresen, Being Max Møller af Max Møller, Obstruction af Morten Jaeger, Brudefærd af Alex Uth.
Publikumsprisen: Skyggesiden af Michael E. F. Sonne (Otto), Brudefærd af Alex Uth (andenplads), Dødedans - Sorte Rose III af Lars Andresen (tredjeplads).
Juryens specialpris: Brudefærd af Alex Uth (Otto).

2000


Bedste effekter: Athinopa af Jonas Breum Jensen og Anders Vestergaard (Otto), Hjerterfri af Palle Schmidt og Anders Skovgaard-Petersen, Hvor Ånderne Danser af Mikkel Bækgaard, Messe for en galning af Michael Erik Næsby, Ond af Rasmus H. Mølgaard.
Bedste redigering: Hjerterfri af Palle Schmidt og Anders Skovgaard-Petersen (Otto), Alien III af Lars Christiansen, Athinopa af Jonas Breum Jensen og Anders Vestergaard, Majgækken af Sanne Harder, Varmt bly og knuste hjerter af Jesper Stein Sandal.
Bedste bipersoner: Det sidste korstog af Ask Agger (Otto), Athinopa af Jonas Breum Jensen og Anders Vestergaard, Crossover af Lars Konzack, Elysium af Mads L. Brynnum, Hjerterfri af Palle Schmidt og Anders Skovgaard-Petersen.
Bedste spilpersoner: Majgækken af Sanne Harder (Otto), Athinopa af Jonas Breum Jensen og Anders Vestergaard, Crossover af Lars Konzack, Hjerterfri af Palle Schmidt og Anders Skovgaard-Petersen, Om en krig af Gimle Larsen og Lars Vilhelmsen.
Bedste scenarie: Messe for en galning af Michael Erik Næsby (Otto), Kongens by af Flemming Lindblad Johansen og Lone Gram Larsen, Majgækken af Sanne Harder, Om en krig af Gimle Larsen og Lars Vilhelmsen, Sværdfisken af Sigurd Rubech og Christian Skippy Andersen.
Publikumsprisen: Kongens By af Flemming Lindblad Johansen og Lone Gram Larsen (Otto), Hvor Ånderne Danser af Mikkel Bækgaard, Det sidste korstog af Ask Agger.
Juryens specialpris: Elysium af Mads L. Brynnum.

1999


Bedste effekter: Dr. Bundwalds Hemmelighed af Daniel B.B. Clausen m.fl. (Otto), Fahrenheit 103 af Lars Andresen.
Bedste redigering: Helt i Bund af Nicholas Demidoff (Otto), Sabbat af Henrik Vagner, Nevermore af Henrik Vagner, Fahrenheit 103 af Lars Andresen.
Bedste bipersoner: Den sidste sag af Lars Andresen (Otto).
Bedste spilpersoner: Dogme#4 - Monogami af anonym (aka Morten Jaeger) (Otto), Fahrenheit 103 af Lars Andresen.
Bedste scenarie: Deo Gratias af Frederik Berg Olsen (Otto), Fahrenheit 103 af Lars Andresen.
Publikumsprisen: Nevermore af Henrik Vagner (Otto).

1998


Bedste effekter: Le Dernier Combat af Thomas Munkholt Sørensen og Lars Andresen (Otto).
Bedste redigering: Le Dernier Combat af Thomas Munkholt Sørensen og Lars Andresen (Otto).
Bedste bipersoner: Lydias Bryllup af Jesper Stein Sandal og Daniel B.B. Clausen (Otto), Den Sidste Aften af Mikkel Bækgaard, Slægt Skal Følge Slægters Gang af Christian Otkjær, Jais Lytje, Jost L. Hansen, Jesper Jühne, Lars Konzack og Yth Jedrzejczyk.
Bedste spilpersoner: Madame Macbeth af Henrik Vagner (Otto).
Bedste scenarie: Skyggernes Spil af Maiken Nielsen og Maria Bergmann (Otto), Le Dernier Combat af Lars Andresen og Thomas Munkholt Sørensen, Slægt Skal Følge Slægters Gang af Christian Otkjær, Jais Lytje, Jost L. Hansen, Jesper Jühne, Lars Konzack og Yth Jedrzejczyk.
Publikumsprisen: Vågenat af Jacob Schmidt-Madsen (Otto).

1997


Bedste effekter: Følger heldet de tossede af Sune Schmidt-Madsen (Otto), En person søger seks forfattere af Lars Konzack, Lebensraum af Micael Erik Næsby, Pentagonia af Mikkel Bækgaard.
Bedste illustrationer: Nibelungentreue af Ask Agger (Otto), Følger heldet de tossede af Sune Schmidt-Madsen, Mørkeræd? af Jesper Stein Sandal, Unionens helte af Niels Geckler og Thomas Frost.
Bedste redigering: Riget af Claus Ekstrøm (Otto), Arken af Alex Uth, Brændpunkt af Morten Juul, Lebensraum af Michael Erik Næsby.
Bedste bipersoner: Freden af Malik Hyltoft (Otto), Jisei af Kristoffer Apollo, Arken af Alex Uth , Faldne Engle af Lars Kroll og Anne Vinter Ratzer, Mørkeræd? Af Jesper Stein Sandal, Nibelungentreue af Ask Agger.
Bedste spilpersoner: Arken af Alex Uth (Otto), Jisei af Kristoffer Apollo, Faldne Engle af Lars Kroll og Anne Vinter Ratzer, Følger heldet de tossede af Sune Schmidt-Madsen, Omuras Sværd af Lars Bech Nielsen.
Bedste scenarie: Arken af Alex Uth (Otto), Jisei af Kristoffer Apollo, En person søger seks forfattere af Lars Konzack, Faldne Engle af Lars Kroll og Anne Vinter Ratzer, Brændpunkt af Morten Juul.
Publikumsprisen: Arken af Alex Uth (Otto), Jisei af Kristoffer Apollo (tredjeplads).

1996


Bedste effekter: Vogterens arving af Michael Erik Næsby (Otto), De hensynsløse af Jost L. Hansen, Dr. Hoffmanns børn af Morten Juul, Et langt liv af Nikolaj Lemche, Oculus Tertius af Jacob Schmidt-Madsen.
Bedste illustrationer: New York Coppers - Gaden Uden Nåde af Palle Schmidt (Otto), Inkatemplets Hemmelighed af Flemming Sander Jensen og Per Fischer, Et langt liv af Nikolaj Lemche, Vogterens arving af Michael Erik Næsby, Dr. Hoffmanns børn af Morten Juul.
Bedste redigering: Inkatemplets Hemmelighed af Flemming Sander Jensen og Per Fischer (Otto), Et langt liv af Nikolaj Lemche, New York Coppers: Gaden uden nåde af Palle Schmidt, Når et barn elsker af Kasper Nørholm, Vogterens arving af Michael Erik Næsby.
Bedste bipersoner: Når et barn elsker af Kasper Nørholm (Otto), Den femte substans af Pelle Klit Christensen, Et langt liv af Nikolaj Lemche, Oculus Tertius af Jacob Schmidt-Madsen, Vredens Katedral af Peter K. Madsen.
Bedste spilpersoner: New York Coppers - Gaden Uden Nåde af Palle Schmidt (Otto), Das Heim af Frederik Berg Olsen, Oculus Tertius af Jacob Schmidt-Madsen, Udødelighedens pris af Ulrik Kristiansen, Vredens Katedral af Peter K. Madsen.
Bedste scenarie: Dr. Hoffmanns Børn af Morten Juul (Otto), Et langt liv af Nikolaj Lemche, Oculus Tertius af Jacob Schmidt-Madsen, Udødelighedens pris af Ulrik Kristiansen, Vogterens arving af Michael Erik Næsby.
Publikumsprisen: Oculus Tertius af Jacob Schmidt-Madsen (Otto), Jagten af Ask Agger (rerun), Tanker af Tim S. Nielsen.

1995


Bedste effekter: Et Hjerte af Sten af Anne Vinter Ratzer og Søren Maagaard (Otto), Dødens Skygge af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Midnight Blue af Ask Agger, De Professionelle af Palle Schmidt, Roser er røde af Martha Cecilia Lassen og Jens Hougaard Nielsen.
Bedste redigering: Paladins Lampe af Kristoffer Apollo og Christian Savioli (Otto), Dommedagsmånen af Lars Møller, Dødens Skygge af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Midnight Blue af Ask Agger, Venus-Passagen af Per Fischer.
Bedste bipersoner: Concierto de Aranjuez af Per Fischer (Otto), Kanon - skønhedens formel af Jannie Holm, Midnight Blue af Ask Agger, Paladins Lampe af Kristoffer Apollo og Christian Savioli, De Professionelle af Palle Schmidt
Bedste spilpersoner: Tidens Ritual af Lars Andresen (Otto), Dødens Skygge af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Midnight Blue af Ask Agger, Paladins Lampe af Kristoffer Apollo og Christian Savioli, Venus-Passagen af Per Fischer.
Bedste scenarie: Tidens Ritual af Lars Andresen (Otto), Dødens Skygge af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Midnight Blue af Ask Agger, De Professionelle af Palle Schmidt, Den spejlvendte virkelighed af Michael G. Schmidt.
Publikumsprisen: Midnight Blue af Ask Agger (Otto), Dødens Skygge af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Den spejlvendte virkelighed af Michael G. Schmidt.

1994


Bedste effekter: Laaste Døre af Thomas Munkholt Sørensen (Otto), Kampen om kælderen af Alex Uth og Olav Junker Kjær, Luna Lupina af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Et studie i ondskab af Mads Lunau Madsen, Welshbury Brook af Thomas Munkholt Sørensen.
Bedste redigering: Dr Frank af Malling Ungdomsskoles rollespilshold (Otto), Alle kroppe er grå... af Per Fischer, Kampen om kælderen af Alex Uth og Olav Junker Kjær, Luna Lupina af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Et studie i ondskab af Mads Lunau Madsen.
Bedste bipersoner: USS Atlantis af Ask Agger (Otto), Dr. Frank af Malling Ungdomsskoles rollespilshold, Indianernes Skat II: El Venganza de Fernandez af Nikolaj Lemche og Peter Petersen, Luna Lupina af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Welshbury Brook af Thomas Munkholt Sørensen.
Bedste spilpersoner: Et Studie i Ondskab af Mads Lunau Madsen (Otto), Isabelle af Lars Andresen, Kampen om kælderen af Alex Uth og Olav Junker Kjær, Pompeii af Alex Uth og Lars Andresen, Welshbury Brook af Thomas Munkholt Sørensen
Bedste scenarie: Isabelle af Lars Andresen (Otto), Kampen om kælderen af Alex Uth og Olav Junker Kjær, Et studie i ondskab af Mads Lunau Madsen, USS Atlantis af Ask Agger, Welshbury Brook af Thomas Munkholt Sørensen.
Publikumsprisen: Et Studie i Ondskab af Mads Lunau Madsen (Otto), Et Eventyr af Olav Junker Kjær og Lars Andresen, Laaste Døre af Thomas Munkholt Sørensen.

1993


Bedste handouts: Operation Faust af Ask Agger (Otto), Der var så dejligt ude på landet... af Anton Sølvsten og Jens Thorup Rasmussen, Ejnhemmir af Christine Gjørtz Dragsholm (aka Troels Chr. Jakobsen), The Game af Michael G. Schmidt, The Sweet Smell of Red Herring af Gimle Larsen og Rasmus Knudsen.
Bedste redigering: Maskeballet af Jacob Berg og Thomas Jakobsen (Otto), Crossroads af Jesper Skou Pedersen, Ejnhemmir af Christine Gjørtz Dragsholm (aka Troels Chr. Jakobsen), Det forsmølfede forår af Claus Ekstrøm og Henrik Eriksen, Operation Faust af Ask Agger.
Bedste bipersoner: Der var så dejligt ude på landet... af Anton Sølvsten og Jens Thorup Rasmussen (Otto), Ejnhemmir af Christine Gjørtz Dragsholm (aka Troels Chr. Jakobsen), The Game af Michael G. Schmidt, Maskeballet af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, The Sweet Smell of Red Herring af Gimle Larsen og Rasmus Knudsen.
Bedste spilpersoner: Ejnhemmir af Christine Gjørtz Dragsholm (aka Troels Chr. Jakobsen) (Otto), Dragespillet af Bjarne Fich og Lars Ræder Clausen, Magneternes muræne af Kresten Kjær, Operation Faust af Ask Agger, The Sweet Smell of Red Herring af Gimle Larsen og Rasmus Knudsen .
Bedste scenarie: Ejnhemmir af Christine Gjørtz Dragsholm (aka Troels Chr. Jakobsen) (Otto), Der var så dejligt ude på landet... af Anton Sølvsten og Jens Thorup Rasmussen, Maskeballet af Jacob Berg og Thomas Jakobsen, Operation Faust af Ask Agger, The Sweet Smell of Red Herring af Gimle Larsen og Rasmus Knudsen.
Publikumsprisen: Indianernes Skat af Nikolaj Lemche og Peter Petersen (Otto), Påskemorgen Røde af Paul Hartvigson (rerun), Berlin 2025 af Lars Konzack.

1992


Bedste scenarie: Spor der skræmmer! af Paul Hartvigson (Otto), Festival des Totes af Mette Finderup og Thomas Munkholt Sørensen, Crawling All Over II af Ask Agger.
Bedste special effects: A af Kresten Kjær (Otto), Crawling All Over II af Ask Agger, Den røde Velo af Malik Hyltoft.

20.1.12

Fremtidsworkshop paa Fastaval 2012....

I morgen var i går i dag, og det er en af de ting der gør det så svært at spå - især om fremtiden. Men eftersom fremtiden allerede ER begyndt og mange af os (med undtagelse af Maya-indianerne) forventer at tilbringe en vis del af vort liv i den, er indholdet af den slet ikke uinteressant. Og alt dette bringer mig - uventet - til en sætning med potentielt indhold:
Jeg foreslår at Fastaval næste år holder en lille serie af workshops om rollespillets fremtid. Jeg er jo vildt gammel og når jeg kigger tilbage er der unægtelig sket meget. Det mest markante er vel at Live er eksploderet og at seriøst rollespil, professionelle læringsspil og den slags ikke længere er en pinligt emne. Der er også en tendens til retro og nostalgi samt en interesse for spændende og interessante små systemer. Men det store dyr i åbenbaringen - i hvert fald målt i omsætning er vel stadig D&D(?)...
Noget af alt dette var ikke så uforudsigeligt for 10 og tyve år siden, men jeg oplever at vi netop nu er inde i en fase mede utrolig meget potentiale og rigtig mange kreative sjæle og jeg synes io hvert fald selv det kunne være ufattelig spændende at diskutere fremtidsmuligheder på den lange bane, som det hed en overgang.
Mange emner er oplagte, synes jeg: Bordrollespil, Live og sammenspillet mellem disse. Potentialet i teknikken. Facebook er jo som bekendt i virkeligheden et meta-scenarie mellem Cyberpunk og socialrealisme, (men handlingen går lidt i ring, synes det mig.) Man kunne kalde det medieret rollepil.
Der er også udviklingsperspektiver i forholdet mellem rollespil og teater. Samtidig er der diskussioner om rollespil som ekstrmsport og/eller reality-tv, der trænger sig på.
Men tror folk, at der vil være andre end mig, der gider?

28.10.11

Problemet med spillederne

Det er vist efterhånden både velkendt og veldokumenteret at i hvert fald de større danske con'er har problemer med at skaffe spilledere nok.
Det er ikke noget specielt nyt, men det er et irriterende problem der ikke ser ud til at blive mindre.
Klik for at læse mere om
Forskellige tilgangsvinkler
Mulige årsager
Mulige løsninger

Problemets omfang

Der er hold på både Viking Con og Fastaval, der ikke bliver oprettet fordi der ikke er spilledere nok. (Der er også normalt hold, der ikke bliver oprettet fordi der mangler lokaler på FSTVL, men det er et andet problem.)
Det er ikke alle scenarier, der bliver lige hård ramt. Nogle forfattere har fans og netværk, der gør det nemmere at skaffe folk. Der er modetendenser og Jeep der er det nye sort. Men samlet set mangler der i omegnen af 10-30 spilleder-indsatser på en con som fx dette års VC og noget tilsvarende på en normal FSTVL. (Bemærk at der her er tale om ca-tal gengivet efter hukommelsen. Jeg har ikke i skrivende stund adgang til detaljerede oplysninger om tilmeldinger og afviklinger på de to con'er!)
For at forstå dimensionerne i det her skal man tænke på, at for hver spilleder-indsats der mangler i en periode, er der 4-6 spillere, der ikke kommer til at spille. Man skal også være opmærksom på at talmæssigt er problemet ikke nødvendigvis helt så stort som det ser ud: Hvis der mangler 20 spilleder-indsatser på en tilfældig FSTVL, kan det svare til ca 10 hele enkeltpersoner ud af omkr. 600. Dette tal bygger på at de fleste spilledere efter min erfaring kører 2-3 scenarier.

Tilgangsvinklerne


Det korte af det lange er at begge con'erne mangler spilledere til deres ord-rollespil, hvilket i sig selv er interessant eftersom de to traditionelt har stået for ret forskellige tilgangsvinkler til spilleder-problemet. På Fastaval har det være organisatorernes problem, mens det på VC har været forfatterne (eller "turneringslederne" som de også kaldes her), der står for denne del.
Situationen er den at begge metoder er i problemer i øjeblikket. Det er naturligvis træls. På den anden side skal man huske at talmæssigt er problemet faktisk ikke uoverskueligt og det lykke ofte på Fastaval at få skaffet de spilledere, der er lokaler til. (På FSTVL er det ofte lokale-antallet, der ender med at være den begrænsende faktor). Alt i alt er det dog et rigtig irriterende probolem, som igen og igen koster spillere, arrangører og forfattere en masse bøvl.

Hvad er årsagen egentlig?


Det indlysende svar er naturligvis at der ikke er folk nok, der har lyst til at være spilledere. Når jeg ser på det fra mit personlige udgangspunkt handler det om, at det er et stort arbejde, det er et stort ansvar og, hvis man skal være helt ærlig, er det sjældent specielt sjovt.
I mange traditionelle scenarier er der en del indviklede sammenhænge, NPC'er og plotpunkter man skal have styr på. Der er flowcharts og handouts, personligheder og motiver, der er regler, terninger og dippedutter. Det kan godt blive en smule overvældende.
Traditionelt er forfatterne gået ud fra, at spillederne synes det var både sjovt og ærefuldt at formidle deres storværk, og der er næsten intet blevet gjort for at gøre spillet sjovere, mere interessant og/eller nemmere for de stakkels spilledere.
Det er måske i virkeligheden ikke så sært at der mangler et par folk

Så hvordan løser man problemet?


Som jeg ser det er der fire ting der skal gøres: scenarierne skal være nemmere og mere interessante. Her ligger der en udfordring for det er altså ikke optimalt at beskrive et storværk på 75 sider, hvis det kræver 75 timer at have forberedt sig tilfredsstillende! Men det handler også om at forenkle handling og struktur: hvorfor bruge 75 bipersoner, hvis man kun kan nå at møde de 5? eksempelvis. Som forfatter må man strukturere og prioriterer elementerne i plottet så det bliver mere overskueligt.
Man kan også arbejde med at gøre hele projektet mere spændende for spillederen. Eksempelvis i eget scenarie Adams Venner fra FSTVL 2011 er spillederen dels en del af "spillergruppen" og desuden er scenariet skrevet så det skal kunne læses og forstås på ca 15 minutter. Jeg er i øjeblikket ved at redigere en version til udgivelse på nettet ud fra erfaringerne fra dette års con.
Man kan også beslutte at gøre sit projekt helt spillederløst.. Det er en fremgangsmåde som jeg er stor tilhænger af - i teorien. Der er faktisk mange grunde til at det er en god ide. Problemet er bare, at det ikke virker så godt i praksis. Det er dog et koncept der er under stadig udvikling, så denne ide er bestemt slet ikke dødsdømt.
På FSTVL præmierer man spilledere med forskellige rabatter. Jeg ved ikke hvad man gør på VC, men logikken er i hvert fald her, at mangler man spillednings-tilmeldinger bør det hjælpe at sætte "aflønningen" op. Den omstændighed at man ser det samme problem på VC og FSVL tyder dog, så vidt jeg kan se, på at at det nok ikke er løsningen. Der skal en meget anseelig forbedring af bytteforholdet eller den indbyggede prestige til for at flytte folk nok til at det kan mærkes.
Der har et år været eksperimenteret med en føl-ordning, hvor man kunne følge en rutineret spilleder. Så vidt jeg husker var det en blandet succes. På den måde, at det blev positivt modtaget, men det blev ikke gentaget og det løste ikke problemet.

Men hvor er vi så henne?


Hvis jeg skulle bestemme og desuden kunne løse alle praktiske problemer, vil jeg for det første afprøve et tilmeldingssystem, hvor spillerne skulle foreslå eksempelvis mindst en spilleder på deres tilmelding. Det er jo primært spillerne der "lider under" dette problem, og det virker nærliggende at give dem mulighed for at være med til at løse det.
Jeg vil genindføre/fastholde en form for følordning.
Og så ville jeg opmuntre/tvinge forfattere og konceptmagere til at arbejde mere med spillederløse projekter. Så vidt jeg kan se, er det et område hvor der virkelig er uudnyttede muligheder.

18.5.11

Adam and his friends and his papers

I just received a bunch of papers from the Otto-judges at Fastaval; Denmark's most ambitious roleplaying event [link]. The papers in question was the nomination diploma and quite a few evaluation forms from players and GMs. Very, very nice.
First impression says that most evaluations were favorable but it's a mixed bag, and I need to read the fine and sometimes not so fine print before I continue to the next level.
My intentions are to edit the Scenario on the basis of these responses and hopefully end ud with an even better and more enjoyable version which will be available as a PDF in Danish, English and Nurdu.
Look what the postman brought!

(Big thanks to Anders Frost Bertelsen)

27.4.11

The truth about Adam & His Friends

I've just been nominated for two awards and I'm very happy about it. It almost didn't happen though, and there's a quite interesting story in that.
The awards in questions are Fastaval's prestigious Ottos. As you may or may not know there's a certain procedure you have to follow if you want to contribute to Fastaval, presently the largest Danish roleplaying event.
Several months before anything you have to submit a concept description for consideration by game coordinators. I submitted two ideas and they chose the one I was slightly less enthusiastic about. Obviously.
It was a pitch for a short form game about a young boy who is getting to old for imaginary friends and therefore decides that he has to kill them. The players play the friends and the GM plays the part of young Adam.
Now I'm a true believer in 'meaningful' gaming so I started to research child psychology and theories about growing up and stuff. Very ...yawn.. interesting. It was so interesting in fact that in combination with other things it ended up almost killing the concept.
I sent the Fastaval scenario-coordinators a mail that I was quitting. "Look here, young man" my coordinator responded, or something to that effect. "You've signed on for this. It's supposed to be short. You must be able to come up with something!" And for that I'm very grateful to Kristoffer Rudkjær, for that's his name.
What I did was dropping the serious pretentions and take the idea back to its roots: a young boy and his imaginary friends. A melancholy comedy about childhood's end. As the nominations suggest it turned out OK. If there's point to this it's don't overthink it.
What I plan to do know is to get my hands on player and GM feed back from the games at Fastaval and incorporate their response into a new edition of the game. As soon as this is done "Adam & His Friends" will be available for download online. Probably in an combined English and Danish version...

8.4.10

"The Innocents" reviewed

In the last edition of the "Fastamorgen" Fastaval con paper there's a review of my Fastaval 2010 game.
I know from the evaluation forms I’ve already seen that some groups must have had a great time while others quite obviously must have had what amounts to the worst game-experiences of their life.
Unfortunately the reviewer belongs to the last group.
The good news is that I understand some of the things that went wrong, and that the reviewer's suggestion that some sort of game-master function might be beneficial is very good.
I'm slightly puzzled by other remarks though. He/she (?) seems to think that long descriptions are better than short. I don't agree: they're just longer.
The inescapable conclusion is that I have not presented my ideas and intentions nearly clearly enough but also - I suspect - that this way of playing is both more difficult and far simpler than people seem to think.
Thanks to the anonymous reviewer.

5.4.10

De uskyldige i virkeligheden

Fastaval 2010 er kommet og er gået, og "De Uskyldige" er blevet afviklet ude i virkeligheden af rigtige spillere. Det har været en utrolig spændende oplevelse for mig.
Hvis du læser dette har du nok allerede et eller andet forhold til hvad "De Uskyldige" er for en fisk. Jeg har jo været så fræk at plastre tekster om mit 2010-fastaval-projekt udover det hele i perioden op til fastaval.
Jeg er stadig ved at nærlæse bedømmelsessedlerne, som i øvrigt ser ud til at være fuldtallige og som dommerne har sørget for at få indsamlet bearbejdet og videreformidlet til forfatterne med en ret imponerende præcision. Den overordnede tendens er i midlertid klar og kommer slet ikke som nogen overraskelse. Jeg havde nemlig allerede fået ret omfattende feed-back fra spillerne fra stort set alle grupper. Det er altid utrolig lækkert, når folk gider at gøre sig den ekstra ulejlighed det er at bruge relativt lang tid på at forklare, hvad man har fået ud af spillet og hvorfor. Det var lækkert og det vil jeg gerne takke for.
Bedømmelsen var, hvis man skal tage den efter smiley-skalaen, nok noget under middel samlet set, men det fordeler sig på to grupper, der har givet gode - næsten vildt gode - karakterer, der nærmer sig et gennemsnit på 6 smilyer og tre grupper for hvem reaktionerne tyder på, at De Uskyldige har været den værste rollespiloplevelse de nogensinde har haft.
Selvom jeg stadig er ved at bearbejde indtryk og feedback er allerede nu nogen ting, der kan konkluderes. Først vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke Frederik Jensen for hans meget lange og konstruktive omend slet ikke positive kritik. Jeg er dog næsten sikker på, at det han tror jeg vil, (eller synes jeg bør gøre), slet ikke er helt det samme som det jeg tror jeg vil, men det kan også skyldes at formidling på fastaval helst skal konsumeres i små overskuelige afsnit ad gangen.
Hvilket så leder mig til en af de relativt få klare konklusioner indtil nu: Hvis det her skal kunne lade sig gøre som en måde at spille rollespil på, skal grundkonceptet formidles meget bedre. Og det er da i hvert fald et problem, der kan findes en løsning på. Det mest oplagte er nok at udvikle en ikke-helt-spilleder-løs version, hvor man giver nogen vejledende og formidlende funktioner til en eller flere af spillerne. Man kunne endda have en lille Jeep til at vifte rundt og hviske ting i folks ører.
Der er - heldigvis - utrolig mange muligheder at arbejde videre med.

Hurra For scenarierne på Fastaval

(Dette indlæg kan ogaå læses som en artikel på RPG forum)
Ja jeg er så kommet hjem og har fået sovet i en rigtig seng. - Det kan faktisk ikke overvurderes!
Jeg valgte at tage hjem *før* den berømte banket, så jeg har ikke nye oplysninger om Ottovindere og den slags.
Jeg har slet heller ikke læst/spillet alle scenarierne endnu eller noget, men man får jo snakket en del rollespil med folk på sådan en con og jeg synes jeg har en ret god fornemmelse af tendenserne og den slags.
Samlet set synes jeg man må sige at området er inde i en fantastisk udvikling, hvor man ser et meget bredt udvalg af rigtig, rigtig gode scenarier. En virkelig bred vifte af seriøse og mindre seriøse emner, mange forskellige tekniske overvejelser. underholdning og humor samt mange på begge dele. - Så ikke bare har niveauet været meget højt, udvalget var også så bredt, at der virkelig har været noget for enhver smag.
Selvfølgelig skal dette års scenarieansvarlige og (ikke mindst forfatterne!) have store roser i den forbindelse, men det vi ser er jo frugten af en meget lang indsats fra fastavals side: for det første ved at vise, at man tager scenarierollesspillet alvorligt og for gennem tiden at have iværksat et meget stort hav af store initiativer for at udvikle det. I år har der således været forfatter-inspirationsmøder/workshops, besøg af udenlandske scenarieforfattere/spildesignere og så er der jo altid den berømte pingvin, der er med til at sætte en stemning. (som man kan læse meget mere om ved at følge dette link eller måske især dette...)
Sammenligning med Viking Con (Hey! Stavekontrol!) er jo unægtelig både oplagt og særdeles æh... respektindgydende.
Den gode nyhed er at der er tale om udvikling, der tilsyneladende stadig er i gang og hvor mange gode kræfter og tendenser fører arbejdet videre.
Det er også en vigtig del af det som dette års terrængående æres-otto-vindere fik prisen for. Deres arbejde er med til at skabe/udbvikle internationale kontakter, som vi så (også) kan få glæde af herhjemme fx i kraft af besøg fra folk som den meget spændende og iøvrigt særdeles tiltalende Julia Bond Ellingboe. (Æh... and I mean that in the nicest possible sense!) (Julia har en blog her.)
Jeg var så heldig at være med til at bedømme deltagerscenarierne i dette års scenarieskrivnings konkurrence, og også her må man sige at niveauet lå vildt imponerende højt (efter omstændighederne) med mange forskellige indgangsvinkler m.h.t. mål og midler.
Jeg synes der er grund til at råbe et rigtig stort hurra både for de enkelte forfattere men altså også for den samlede indsats såvel den nuværende som den kommende.
Lige nu ser det ud til at udvalget er både højt og meget bredt, samtidg med at der ser ud til at være positive udviklinger i mange forskellige retninger. Det er svært at være andet end utroligt imponeret.
5 ud af 5

20.3.10

Problemer i kort kø...

Det er lykkedes at redde materialet til De Uakyldige efter det hele ellers var fortæret af et computernedbrud.
Takket være en hurtig indsats fra Jonas (The Judge) Harild har jeg allerede sixakset PDF-filerne og er klar til at gøre kort og foldere klar til kopiering.
Der er selvfølgelig nogen fejl, der skal fikses, men jeg har også været så heldig at Jonas (Ellemand) og Morten Greiss har stillet intelligente spørgsmål på RPG-forum. (nice:D) Hvilket har givet mig mulighed for at udtrykke nogen af tankerne i konceptet meget mere tydeligt i det materiale spillerne får. Det er jo guld værd!
Jeg har faktisk stadig et problem en udfordring med spilopstarten. Jeg tror nemlig på, at det hele er ret nemt at gå til når først det kører eller hvis man har prøvet det før. Eftersom alle vil være grønne på Fastaval, bliver spørgsmålet, hvordan får man sat spillerne optimalt igang?
Lige nu går mine tanker på, at lave et sæt demo-scener, som folk kan se og måske ligefrem vælge at spille. - (Andre) tanker er velkomne. Desuden er jeg vist nødt til at kigge på matematikken i systemet. Kortene har nogen indbyggede pointværdier, der sådan set helst skulle fungere efter hensigten(!) Fingerkrydsning og dobbeltcheckning på vej!


David er lidt glad.

18.3.10

sådan ser det ud

Her er en håndfuld eksempler på de kort, der udgør en hel central del af konceptet i "De Uskyldige" (der som bekendt er mit kommende projekt til den kommende fastaval.


-Og så er der naturligvis en uddybende tekst på bagsiden...
(Anti spoiler-alert: Det skulle ikke være et problem at have set nogen af kortene, før man evt. skal spille sccenariet)

15.3.10

To kiksere og en smutter

Jeg har ikke en specielt konstruktiv arbejdsproces. Og i forbindelse med rollespil giver det sig især udslag i et specifikt fænomen: jeg har svært ved at være struktureret og kreativ samtidig.
Jeg har gennemført avancerede analyser af andre rollespilleres arbejdsform, og mener at vide, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.
I denne omgang har jeg hele tiden ment, at den omstændighed at min scenarie-ide medførte, at minimalisme måtte være et centralt design-kriterie, ville betyde, at selve arbejdsprocessen ville være mere overskuelig.
HA!
Nå men tingene er afsendt, hvorefter jeg selvfølgelig straks har opdaget tre smuttere og en kiks samt to nisser. Men se: det smarte er naturligvis, at eftersom "De Uskyldige" ikke har nogen spilledere, der venter på materialet og ellers ikke skal noget vigtigt i sit liv mellem prøvespil og selve fstvl, er der faktisk mulighed for at rette de værste fejl.
Og det er så både godt og skidt.
:o)
Men altså: jeg ser frem til fastaval med fortrøstning!

15.12.09

Virkelighed, frihed og point [De Uskyldige]

Som nogen vil vide, er jeg så heldig at være med i det kommende Fastaval-felt med et - synes jeg selv - meget spændende projekt.
Scenariet er teknisk nyskabende samtidg med, at det (forhåbentlig) har indholdsmæssigt potentiale.
(Jeg må hellere advare om, at der nu følger en slags spoiler, men eftersom det ikke burde have nogen negativ betydning for kvaliteten af din oplevelse, hvis du skal spille De Uskyldige på Fastaval, vil jeg anbefale at du fortsætter din læsning.)
Systemet bygger på nogen elementer, der skulle gøre meget nemt for spillerne at skabe nogen spændende og meget interessante handlingsforløb.
En af systemets mål-parametre er at det skal kunne bruges til andre typer handlingsforløb - eller som det hedder ved andre typer fiktion: genrer.
De to begreber, der definerer udviklingen i "De Uskyldige" (DeUs) er Virkelighed og Frihed. Personer, bipersoner, steder og ting repræsenteres af nogen specielle kort, der udover en stemningsskabende beskrivelse (og et fikst lille trick) har et antal virkelighedspoint og frihedspoint. Efter en række overvejelser er jeg nået frem til, at det nok stadig er det nemmeste at opnå den anden del af mekanikken ved hjælp af en form for spilleplade. En spilleplade, der passende kunne repræsentere det behandlingshjem, Egelykke, hvor handlingen udspiller sig. På spillepladen skal man bevæge sig gennem et system af felter, der også har en kombination af virkelighedspoint og frihedspoint.
Systemet kommer til at betyde, at man kommer til scener i scenarier, hvor det ene eller begge af nøglebegrebspointene kommer til at være i negativ. Hvis en persons virkelighedspoint er i negativ i en bestemt scene, vil den pågældende befinde sig i en anden virkelighed, en den såkaldt normale gennemsitsdansker, og rollen skal så formidles med det udgangspunkt overfor de andre spillere.
Spillepalden vil naturligvis være udformet sådan, at man skal gennem zoner, hvor tingene bliver meget mærkelige. Ligesom nogen af kortene kan påvirke andre situationer med uventede effekter.
...

11.12.09

De uskyldige: foromtale v2 (el. 3)

Efter en ikke særlig frugtbar test på Rpg-forum, er jeg nået frem til flg udgave...
De Uskyldige
David Riis var egentlig på vej ud af det psykiatriske behandlingssystem, men der var sket noget sært under en jobsamtale, og tingene var blevet lidt indviklede.
Nu var han i så gruppeterapi på Behandlingshjemmet Egelykke, en overraskende smuk bygning langt fra nærmest alt. Han sad i et harmonisk og behageligt lokale, hvor han betragtede sin terapeut med stigende bekymring. David sukkede. Der var rødt klistret stads over det hele, og han var sikker på, at der manglede vigtige dele. Terapeuten var – helt sikkert – død.
Ved siden af David rømmede den kønne fyr med de store blå øjne sig: "Det minder mig om noget"... Han så længe på David og stilheden var gennemtrængende, indtil den rødhårede pige med spiseforstyrrelserne begyndte at fnise ukontrollabelt. Et unaturligt tusmørke var ved at sænke sig over Egelykke. David vidste, hvad han måtte gøre og det hastede. Stemmen i hans hovede blev højere og mere skinger. "Ja, ja, ja! Jeg er jo på vej." mumlede han mens han greb sin taske. Den med Bogen og Kniven. Han åbnede døren og skyndte sig ud i det kolde mørke, der havde lagt sig på lur i behandlingshjemmets gange og rum.
Stemmen begyndte at synge blidt.
De Uskyldige er spillederløst. Et system af kort er spillernes redskaber til at styre historiens gang og formidle en del af de traditionelle spilleder-funktioner som bipersoner, steder og plot-elementer.
1. Spilletid : forventet 4 timer
2. Antal spillere: 5
3. Genre: psykologisk gyser.
4. Spillertype: spillere, der kan lide spil- og rollemæssige udfordringen samt naturligvis gyser-genren.
5. Spilledertype: ingen.
Om forfatteren/forfatterne
Michael er en af de gamle forfatter-rotter på Fastaval, der har bygget sit scenarie på en serie af forvirrede og ofte blodplettede noter, som han påstår David har sendt ham fra et behandlingshjem i det mørke Jylland.

21.10.09

De Uskyldige

Man kan møde "bæstet" uventet i et klasselokale eller på en rutebilsstation. Skyggesiden af menneskelighed. Jeg har efterhånden haft en del af den slags oplevelser. Uden at vide om det skyldes min fremskredne alder eller om det er mig der er sart, synes jeg tiden var inde til at skrive et scenarie med udgangspunkt i den skræmmende oplevelse det kan være at få dette glimt af mørket i et medmenneskes indre.
Det er dette kig i afgrunden, som er det indholdsmæssige grundlag for mit næste scenarieprojekt, der indtil videre hedder de uskyldige. Jeg håber at få det med på Fastaval 2010 udover en forpremiere på Vintersol.
Min sproglige kreativitet var på lidt lavt blus, da skrev nedenstående, men jeg håber at den generelle ide slår igennem og at ideen ellers lyder relevant.

----
De Uskyldige
(foromtale udkast)
David Riis var egentlig på vej ud af det psykiatriske behandlingssystem, men der var sket noget uventet på vej til en jobsamtale, og tingene var blevet lidt indviklede.

Nu var han altså i gruppeterapi på Egelykke i en smuk bygning temmelig langt fra nærmeste villakvarter og med et påfaldende system af sikkerhedsforanstaltninger.

Overfor ham sad en ung fyr med klare blå øjne og et en venligt ansigt. Knægten, der iøvrigt hed Morten, lænede sig frem og David kunne mærke lugten af hvidløg, da Morten hviskede: "jeg har iøvrigt spist min lillesøster." "Hvad kommer det mig ved?" svarede David på en – syntes han da selv – imponerende upåvirket måde.
En hel del, skulle det – selvfølgelig – vise sig.

Guderne er utålmodige, ravnene skriger bag Egelykke og et blodigt net strammer til omkring en gruppe unge med tilpasningsproblemer et sted på udkanten af vor velkendte samfundsorden. Hvem er de – i virkeligheden? Hvad er meningen? Og hvorfor er der alt det blod?

Scenariet er en psykologisk gyser, der foregår i samme spil-univers som "Messe For en Galning" og "Diagnose" af samme forfatter. Det køres efter et system, hvor de traditionelle spilleder-opgaver er afskaffet eller fordelt mellem spillerne: Et udvalg af kort og meget enkle regler hjælper spillerne med at holde scenariet i gang.

"De uskyldige" er beregnet til 5 spillere og har en forventet spilletid på 5 timer.

De Uskyldige – synopsis

Scenariet fokuserer på spørgsmål om identitet og erkendelse. Hovedpersonerne er en gruppe unge deltagere i en psykologisk evaluering med indbygget gruppeterapi og uspecificeret middagsmad på Behandlingshjemmet Egelykke. Meningen er, at de skal prøve at finde ud af, hvem de er og hvad de vil med deres liv. I forsøget kommer de til at vække onde kræfter til live, der spærrer dem inde på Behandlingshjemmet Egelykke og truer med at tage den sidste rest af fornuft, deres liv fra dem. Der er – viser det sig skumle ting begravet i det gamle hus’ kælder og bag dets mure..
Er hovedpersonerne så så uskyldige som de foregiver eller er det en løgn? Men samtidigt bevæger scenariet sig ud i et gyser-univers – i en setting, jeg har brugt tidligere, hvor spørgsmålet bliver: er det karakteren eller verdenen, der er gået fra forstanden? Det er en setting, der på mange måder har meget tilfælles med CoC, men som jeg har givet et Personal Touch som efter min mening gør den både mere nærværende og mere uhyggelig.
Målet er at skabe en stemningsfuld gyser med et tankevækkende indhold og en tilfredsstillende dramatisk spændingskurve. Kort sagt: en oplevelse der både giver mening på den tankevækkende måde og er underholdende.

Den anden vinkel handler om systemet: De uskyldige er tænkt som en spillederløs gyser. Spillerne får et sæt kuverter, der indeholder en karakterbeskrivelse og nogle kort. Kortene styrer en stor del af indholdet af fortællingen, mens spillerne styrer kortene indenfor visse rammer: Man skiftes til at lægge et kort ud og spiller efter det.. Kortsystemet er opbygget sådan, at spillerne ikke kender handlingen på forhånd, samtidigt med, at kortene skifter betydning alt efter hvornår de falder tidsmæssigt.
Langt hen ad vejen er der simpelthen tale om et system der fordeler de velkendte spilleder-opgaver mellem spillerne. Der er ikke længere så meget nyt i det. Ideen bygger på erfaringer fra et par af mine tidligere scenarier. Det nye ligger først og fremmest i, at det samlede resultat gerne skulle ende med at være nemt og indlysende i brug, at supplere og forstærke oplevelsen uden at påkræve sig ekstra opmærksomhed og fjerne fokus fra oplevelsen.

Konceptet lægger op til at spille meget på forskellen på hvad spillerne ved og hvad deres karakterer ved, men derudover er det en vigtig kerne i den måde scenariet fungerer på, at man fundamentalt giver en gruppe spillere en håndfuld redskaber til at skræmme hinanden. – for en sikkerheds skyld får hver spiller derfor et såkaldt ”pausekort” som nødhåndtag, ligesom det nok vil være en fordel med en aldersgrænse på 16 eller 18 år. Forholdsregler som nemt kan være relevante, når der ikke skal være en centraliseret spilleder-funktion.
Ideen med at bruge kort som redskab til helt eller delvist at erstatte spilleder-funktionen er ikke længere specielt nyt, men jeg har personligt lanceret flere banebrydende koncepter og er derfor i en særlig gunstig position til at videreudvikle denne særlige gren af scenarie-rollespillet. Der er mange grunde til at det stadig er relevant at udvikle det spilleder-løse rollespil. Udover at kunne være med til at afhjælpe det evindelige spilleder-problem er der noget særdeles tilfredsstillende ved, at alle spillere deltager i spillet på lige fod.
Det er mit håb at et af resultaterne af arbejdet med ”De Uskyldige” vil blive et ’Open Source’ grydeklart system, som alle vil kunne bruge til at bearbejde deres egne scenarie-ideer enten alene eller i fællesskab med andre spillere, sådan at ideerne kan spilles som kortstyret rollespil.
Data:
Genre: Psykologisk gyser. Forventet spilletid: 5 timer. Antal spillere: 5. Spillederløst rollespil.

31.1.08

babylon udsat

En meget tidskrævende kombination af skiftende arbejdstider og idiotisk lang transporttid, har betydet, at jeg har måttet aflyse mit scenarie til dette års fastaval. Ikke så megt på grund af tidsforbruget som sådan, men fordi den samlede opskrift med forsøg på scenarieskrivning, mærkelig døgnrytme og den offentlige transports velsignelser, tilsyneladende har gjort centrale dele af min hjerne til daggammelt havregrød.
Det var ikke nogen nem beslutning. Jeg har haft et scenarie med hvert år siden ca 1995, nogen af dem gode, nogen mærkelige men alle har de været rigtig udfordrende, interessante og spændende at lave. Og ikke mindst har det - med meget få undtagelser - været sjovt efterfølgende at køre vidunderne på den store jyske con, et sted i omegnen af noget Århus-agtigt.
Som det ser ud nu, kan Babelskygger nå at blive færdig i ret rimelig tid til Viking Con, og det er måske slet ikke så dårligt.
-Og så regner jeg naturligvis med at vende meget stærkt tilbage til næste års Fastaval, hvor jeg forventer at have anskaffet mig et passende køretøj, der kan løse i hvert fald transportproblemet.
- Effektivt...
Sådan lidt i den her stil.

10.1.08

[fstvl] nevermore t-shirt.

Brian Rasmussen har offentliggjort en ny udgave af t-shirt design til fastaval 2008. Den får mange positive ord med på vejen, og det skal den også have herfra. Stilen er som sædvanligt lige i øjet, og den passer med temaet.
Jeg har selv et par kommentarer og for at illustrere dem, har jeg så lagt nedenstående illustration her. Det er en lynkopiering af Brians idé med et par mindre superfuskede ændringer indover. - Og er altså kun et forsøg på at uddybe, hvad jeg mener i min kommentar, og slet ikke et bud på et alternativ.

4.1.08

dommerfeedback revisionsprolaps

Argha!
Ligesom Mikkel Bækgård og - formoder jeg - en hel flok af andre, har jeg nu modtaget min feed back fra Ottodommernes 2007-udgave på scenariet Revisor nr Et's Sørgelige Kortslutning.
Først kan jeg se på spillernes karakter-afgivelse, at jeg har særdeles gode grunde til at takke spillederne, der får meget positiv respons, og eftersom opgaven ikke har været verdenshistoriens letteste, skal de have en ekstra stor tak for indsatsen.
Ellers må jeg indrømme, at jeg måske nok ikke 100% ubetinget total begejstret. - Naturligvis skal man være åben overfor kvalificeret kritik, og naturligvis er netop det sværere, når det er ens eget scenarie, den er rettet imod. - Så med det forbehold er der nogle punkter jeg er helt enig i, men også et par ting, jeg synes skyder helt ved siden af.
De fremhæver at formidlingen er uoverskuelig og fuld af gentagelser, hvilket jeg ikke vil nægte. Om ikke andet, kan man fastslå at det ikke er lykkedes at formidle centrale dele af grundideen til dommerne.Der er visse smuttere. Meget konkret fra småtingsafdelingen:
Oversættelsen af centrale dele af scenarieuniverset fra engelsk til dansk tilføjer også lidt forvirring, fx når ’the dirt’ oversættes til ’skidtet’ og referencen til jorden derved bliver lidt sværere at fange.
...skriver dommerne eksempevis.
Om det er svært at fange eller ej, ved jeg ikke, men forholdet mellem "The Earth" og "The dirt" på engelsk er da vist helt 100% identisk med forholdet mellem "Jorden" og "skidtet" på dansk? - Og er det overhovedet en oversat Adams-ting? (Jeg tror, det er en Terry Pratchet-ting eller noget næsby)
Dommerne skriver også:
Spillerne gives en udmærket (men gentagende) introduktion til spilmekanikken, og det understreges, at ansvaret for fortællingen er deres.
[min fremhævning] (...) Man kan godt ønske sig mere struktur til spillerne, når de gives så stort et ansvar for fortællingen.
Rollerne formidler scenariets genre og univers godt, men savner reelle muligheder for at påvirke spillets handling direkte, ligesom der ikke er det store potentiale for udvikling i rollerne.
Ja for i den her genre (eller hvad man nu skal kalde det) har personerne kun meget ringe indflydelse på det der sker på, i og omkring dem. Til gengæld har spillerne i RNESK et sæt af redskaber til at påvirke forløbet, meget stor indflydelse på handlingen og et deraf følgende ansvar for at det hele går af H..... til på en fuldt tilfredsstillende måde.
Det er ikke meningen, at der skal være den sammenhæng og udvikling, dommerne efterlyser gentagne gange. Det er meningen, at der skal være kaos og tilfældigheder.
(...)
Scenariet har klart potentiale til en gakket oplevelse med humor i vild selvsving, men hvis selvsvingseffekten udebliver er det svært at se hvor scenariet ender.

Vi er i tvivl om hvorvidt scenariet kan formå at blive mere end en række absurde hændelser og mere eller mindre tilfældige indslag. Det store element af tilfældighed gør det meget svært at forudse, hvordan spilforløbet bliver. Der er derfor også en reel risiko for at scenariet kan crashe helt, og det er super ærgerligt, for genren er fed, og det er tydeligt at scenariet rummer en masse rigtig gode idéer og mange humoristiske indslag som kunne kombineres til en rigtig god oplevelse.
Problemet synes at være, at dommerne har misforstået ideen, eller i hvert fald har en anden opfattelse af den, end jeg har.
Jeg skal indrømme, at ideen er som udgangspunkt lettere tåbelig: at lave et scenarie, der foregår i et Douglas Adams-inspireret univers. Og et scenarie, der som følge heraf henvender sig til folk, der enten er DA-fans eller som har en kompatibel sans for humor. Grundfilsofien i den verden er, (med et lettere omskrevet Mao-citat) at kaos og kun kaos (samt diverse tilfældigheder) er drivkraften i verdenshistorien, og at mange af de ting, der faktisk giver mening, kun gør det, fordi man har misforstået dem. Her er svaret på det store spørgsmål om meningen med livet, universet og det hele ...42! (og det er ikke kun for sjov!)
Man kan naturligvis have det sådan, at man ikke bryder sig om historier, der er kaotiske og meningsløse, men det er noget andet.
Om det så helt eller delvist er lykkedes at omsætte denne form for absurditet og/eller humor til en vellykket rollespilsoplevelse, ved jeg naturligvis ikke. Spillernes karakter-afgivelse er meget blandet med enkelte (få) topkarakterer og mange forbehold, men det ser dog ud til, at de fleste har moret sig. Eftersom RNESK nu gerne skulle forestille et humor-scenarie, er det jo ikke uvæsentligt...
Alt i alt er spiller-responsen ikke uventet: dels er det en genre som nogen relativt få er meget mere tosset med end folk er flest og dels scorer humor-scenarier traditionelt ikke så højt på spillernes karaktergivning.
Spørgsmålet er om jeg kan beskylde dommerne for ikke at have forstået konceptet eller om jeg må bide i egen hat og konstatere, at formidlingen bare er kikset. Det er svært for mig at vide, men jeg synes måske nok, at Ottodommerne bør kunne forholde sig til et koncept på dets egne premisser uden at lade personlig smag og forudfattede ideer om, hvordan gode historier skal opføre sig, komme i vejen.

Fra starten af "Hitchhikers Guide..."


Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the western spiral arm of the Galaxy lies a small unregarded yellow sun.

Orbiting this at a distance of roughly ninety-two million miles is an utterly insignificant little blue green planet whose ape-descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea.
This planet has - or rather had - a problem, which was this: most of the people on it were unhappy for pretty much of the time. Many solutions were suggested for this problem, but most of these were largely concerned with the movements of small green pieces of paper, which is odd because on the whole it wasn't the small green pieces of paper that were unhappy.

And so the problem remained; lots of the people were mean, and most of them were miserable, even the ones with digital watches.
Many were increasingly of the opinion that they'd all made a big mistake in coming down from the trees in the first place. And some said that even the trees had been a bad move, and that no one should ever have left the oceans.

And then, one Thursday, nearly two thousand years after one man had been nailed to a tree for saying how great it would be to be nice to people for a change, one girl sitting on her own in a small cafe in Rickmansworth suddenly realized what it was that had been going wrong all this time, and she finally knew how the world could be made a good and happy place. This time it was right, it would work, and no one would have to get nailed to anything.

Sadly, however, before she could get to a phone to tell anyone about it, a terribly stupid catastrophe occurred, and the idea was lost forever.

This is not her story.

28.10.07

mere om babylon og ting der vender på hovedet

Det oprindelige babelstårn nåede ikke himlen, men tårne har altid fascineret menneskene og det mest storslåede tårn-projekt er nok Vladimir Yevgrafovich Tatlin's monument for den Tredie Socialistiske Internationale. Ved navn "Monument For Den Tredie Socialistiske Internationale" fra 1920. Tårnet skulle have været 400 meter højt og haft enorme roterende geometriske rum indeni, hvor folk fra hele verden skulle kunne mødes, diskutere og kommunikere det glade budskab ud til hele verden ved hjælp af datidens mest avancerede teknologi.
Projektet blev som bekendt aldrig realiseret. Det viste sig formodentlig, at den Tredie Socialistiske Internationale hverken havde ressourcer eller specielt meget lyst til at bygge meget store tårne.
Ser man på Tatlins projektskitser bliver det tydeligt, at han har ladet sig inspirere af mange klassiske afbildninger af Babelstårnet. - Ligesom der noget klart babelsagtigt over hele ideen. Herfra kan Socialisterne sige til Gud: se hvad vi kan, og der er ikke noget, du kan gøre ved det!
Som med alle de klassiske afbildninger, der har inspireret ham, sker der noget ret mærkeligt, hvis man vender det på hovedet. Nu er det ikke længere et tårn, der kan nå himlen, men får derimod en tankevækkende lighed med Dantes nedgang til Helvede.

...og det er så dér mit FV 2008 scenarie foregår.