But honestly. German Goth Metal no less.
Viser opslag med etiketten Con'er. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Con'er. Vis alle opslag
26.2.12
Black Heart / White Snow: The video
Interestingly, that happens quite a lot and I strongly suspect that it is a trick of my mind: I'm preoccupied with certain concepts and relations and I read things into things that may not actually be there.
But honestly. German Goth Metal no less.
But honestly. German Goth Metal no less.
25.2.12
Bacon - 25 scenarier og 1200 følgere
På det personlige plan er jeg inde en på mange måde ganske interessant periode. - Som man ville sige hvis man var Terry Pratchett. - Men der er da lyspunkter i det. Jeg hår fået lov til at yde lidt konstruktiv feed back på intet mindre end to meget interessante scenarier til dette års Fastaval.
I mellemtiden er jeg i fuld sving med mit eget 25. scenarie, der skal køre på Ba-Con i maj. Efersom jeg nu er 52 år gammel er det et særdeles sjovt tal.
Et andet interessant tal er1199 1232. Det er meget mærkeligt men det er det antal brugere af Google+ der lige nu har valgt at følge mine opdateringer på denne ret nye social media tjeneste. Det kommer ret uventet, men jeg har nogen ideer om, hvad det er der sker, og det interessante er selvfølgelig om det kan bruges til noget.
I mellemtiden er jeg i fuld sving med mit eget 25. scenarie, der skal køre på Ba-Con i maj. Efersom jeg nu er 52 år gammel er det et særdeles sjovt tal.
Black Heart / White Snow: Illustration til forsiden.
Den superopmærksomme læser vil bemærke,
at titlen har fået en på godaen. Det er dog samme scenarie.
Den superopmærksomme læser vil bemærke,
at titlen har fået en på godaen. Det er dog samme scenarie.
Et andet interessant tal er
20.2.12
Otto er bare
Man skal ikke undervurdere pingviner, og jeg tror på at de har hemmelige baser rundtkastet i Det Mørke Jylland...
Så da jeg netop nu fuldendte min tilmelding til dette års Fastaval (hvad gjorde vi egentlig dengang i stenalderen, hvor The Interwebs ikke var blevet opfundet endnu?) kom det ikke bag på mig at de små s***** holdt øje med mig.
Ellers må jeg sige, at selvom jeg ikke kunne få gang i tilmeldingen fra min lettere fiksede Firefox, så virker det OK. Man kan klikke og kigge og tilmelde sig en masse. Jeg savner lidt overblik over scenarierne og ville hellere melde mig til fra en aktivitetsoversigt end se aktiviteterne fra et tilmeldingsskema. Det må kunne lade sig gøre at lave en funktion, der ligner webshoppernes legendariske "put i kurv"? - Men generelt en OK+ oplevelse.
Fastaval har aldrig været et særlig billigt projekt at være med i, men det har heldigvis ændret sig.
Ikke!
Det ser ud til at man har afskaffet spilleder-rabatten helt, til gengæld for en håndfuld løse ris, en øl og et knus. Det bliver spændende, hvad effekt det får?
Respekt herfra for det meget store arbejde med at få alt det indernet-hajs op at køre, det er tydeligt at der ligger rigtig mange timer bag.
Så da jeg netop nu fuldendte min tilmelding til dette års Fastaval (hvad gjorde vi egentlig dengang i stenalderen, hvor The Interwebs ikke var blevet opfundet endnu?) kom det ikke bag på mig at de små s***** holdt øje med mig.
Et par screenshots fra tilmeldingen. Her bor jeg og mit
foretrukne spilsystem er det berømte Nexus X
...siger Pingvinerne!
(Klik for kig)
foretrukne spilsystem er det berømte Nexus X
...siger Pingvinerne!
(Klik for kig)
Ellers må jeg sige, at selvom jeg ikke kunne få gang i tilmeldingen fra min lettere fiksede Firefox, så virker det OK. Man kan klikke og kigge og tilmelde sig en masse. Jeg savner lidt overblik over scenarierne og ville hellere melde mig til fra en aktivitetsoversigt end se aktiviteterne fra et tilmeldingsskema. Det må kunne lade sig gøre at lave en funktion, der ligner webshoppernes legendariske "put i kurv"? - Men generelt en OK+ oplevelse.
Fastaval har aldrig været et særlig billigt projekt at være med i, men det har heldigvis ændret sig.
Ikke!
Det ser ud til at man har afskaffet spilleder-rabatten helt, til gengæld for en håndfuld løse ris, en øl og et knus. Det bliver spændende, hvad effekt det får?
Respekt herfra for det meget store arbejde med at få alt det indernet-hajs op at køre, det er tydeligt at der ligger rigtig mange timer bag.
31.10.11
Jagten på spillederne (del 2)
I min sidste blogpost nævner jeg en del muligheder, der kan forbedre situationen omkr. manglen på spilledere, der i et eller andet omfang præger arrangementer som Viking Con og Fastaval.
Et af mine ideer er at man kan forsøge at lade spillerne komme med forslag til spilledere. Det er, som Kristian er hurtig til at påpege, ikke nødvendigvis det mest realistisk forslag i verden. Det er dog ikke helt så idiotisk som det lyder og måske kan det betale sig at tanke lidt mere over det.
Logikken er at det nuværende system forudsætter at en lille gruppe enkeltpersoner eller en spillederansvarlig bruger en heroisk indsats på at skaffe de manglende spilledere. Indtil nu er spilleder-anskaffelse traditionelt set som et forfatter-ansvar på Viking Con og et arrangør-ansvar på Fastaval. I virkeligheden er det dog selve spillerne, der står til at tabe mest: for det første er der typisk 5-6 spillere, der ikke kan komme til at spille for hver spilleder der mangler og for det andet er der op til 500-800 spillere. (Jeg ved godt at ikke alle deltagere på de to con'er er faktisk rollespillende, men jeg vil tillade mig at antage at en meget stor del af deltagerne er der for at deltage i rollespil eller en beslægtet aktivitet...)
Det jeg tænker er, at man siger til folk, at hvis de vil mldes til 3 eller flere spil, skal de foreslå en potentiel spilleder. Vedkommende skal selvfølgelig have givet sit tilsagn og må godt være spilleren selv. Tilmeldingen skal ske med navn og gyldig e-mail. Ved fristen udløb kan man så maile de 20-30 personer, der er blevet foreslået flest gange. Husk at vi reelt kun mangler 15-20 enkeltpersoner. Tanken er s'mænd ikke at det i sig selv vil løse alle spilleder-problemer for al fremtid, men at det måske kunne flytte en stor del af den heroiske indsats Kristian tale om i sit svar, fra at ligge på få enkeltpersoner til at være fordelt mellem 600-700 tilmeldte.
Det andet forslag handler om spilleder-løst rollespil. Det er lidt af en gammel drøm eller hellig gral og i teorien er der mange grunde til at det skulle være genialt. Det handler ikke kun om at vi mangler folk, der er interesseret i at påtage sig ansvaret som spilleder. det handler også om spilstyring, ligelig kommunikation og spilbalance. Nu vil jeg ikke sige at spilleder-løse scenarier ikke virker, men mine egne prktiske erfaringer er ikke overbevisende.
Som forfatter skal man ikke alene opfinde en dyb tallerken fra gang til gang. Det skal også helst være en der virker. Af indlysende praktisk grunde er der behov for et læs og forstå system, der virker efter meget kort forberedelse og det forekommer mig at resultatet ofte bliver knald eller fald på en ikke helt tillidsvækkende måde.
Ikke desto mindre er jeg sikker på, at en meget større del af rollespillets fremtid/fremtidens rollespil ligger pakudogspilscenarierne, så jeg er meget interesseret i at læse om jeres erfaringe på dette punkt..
Et af mine ideer er at man kan forsøge at lade spillerne komme med forslag til spilledere. Det er, som Kristian er hurtig til at påpege, ikke nødvendigvis det mest realistisk forslag i verden. Det er dog ikke helt så idiotisk som det lyder og måske kan det betale sig at tanke lidt mere over det.
Logikken er at det nuværende system forudsætter at en lille gruppe enkeltpersoner eller en spillederansvarlig bruger en heroisk indsats på at skaffe de manglende spilledere. Indtil nu er spilleder-anskaffelse traditionelt set som et forfatter-ansvar på Viking Con og et arrangør-ansvar på Fastaval. I virkeligheden er det dog selve spillerne, der står til at tabe mest: for det første er der typisk 5-6 spillere, der ikke kan komme til at spille for hver spilleder der mangler og for det andet er der op til 500-800 spillere. (Jeg ved godt at ikke alle deltagere på de to con'er er faktisk rollespillende, men jeg vil tillade mig at antage at en meget stor del af deltagerne er der for at deltage i rollespil eller en beslægtet aktivitet...)
Det jeg tænker er, at man siger til folk, at hvis de vil mldes til 3 eller flere spil, skal de foreslå en potentiel spilleder. Vedkommende skal selvfølgelig have givet sit tilsagn og må godt være spilleren selv. Tilmeldingen skal ske med navn og gyldig e-mail. Ved fristen udløb kan man så maile de 20-30 personer, der er blevet foreslået flest gange. Husk at vi reelt kun mangler 15-20 enkeltpersoner. Tanken er s'mænd ikke at det i sig selv vil løse alle spilleder-problemer for al fremtid, men at det måske kunne flytte en stor del af den heroiske indsats Kristian tale om i sit svar, fra at ligge på få enkeltpersoner til at være fordelt mellem 600-700 tilmeldte.
Det andet forslag handler om spilleder-løst rollespil. Det er lidt af en gammel drøm eller hellig gral og i teorien er der mange grunde til at det skulle være genialt. Det handler ikke kun om at vi mangler folk, der er interesseret i at påtage sig ansvaret som spilleder. det handler også om spilstyring, ligelig kommunikation og spilbalance. Nu vil jeg ikke sige at spilleder-løse scenarier ikke virker, men mine egne prktiske erfaringer er ikke overbevisende.
Som forfatter skal man ikke alene opfinde en dyb tallerken fra gang til gang. Det skal også helst være en der virker. Af indlysende praktisk grunde er der behov for et læs og forstå system, der virker efter meget kort forberedelse og det forekommer mig at resultatet ofte bliver knald eller fald på en ikke helt tillidsvækkende måde.
Ikke desto mindre er jeg sikker på, at en meget større del af rollespillets fremtid/fremtidens rollespil ligger pakudogspilscenarierne, så jeg er meget interesseret i at læse om jeres erfaringe på dette punkt..
Etiketter:
Con'er,
rollespil,
scenarier,
spillederløst
28.10.11
Problemet med spillederne
Det er vist efterhånden både velkendt og veldokumenteret at i hvert fald de større danske con'er har problemer med at skaffe spilledere nok.
Det er ikke noget specielt nyt, men det er et irriterende problem der ikke ser ud til at blive mindre.
Klik for at læse mere om
Forskellige tilgangsvinkler
Mulige årsager
Mulige løsninger
Det er ikke alle scenarier, der bliver lige hård ramt. Nogle forfattere har fans og netværk, der gør det nemmere at skaffe folk. Der er modetendenser og Jeep der er det nye sort. Men samlet set mangler der i omegnen af 10-30 spilleder-indsatser på en con som fx dette års VC og noget tilsvarende på en normal FSTVL. (Bemærk at der her er tale om ca-tal gengivet efter hukommelsen. Jeg har ikke i skrivende stund adgang til detaljerede oplysninger om tilmeldinger og afviklinger på de to con'er!)
For at forstå dimensionerne i det her skal man tænke på, at for hver spilleder-indsats der mangler i en periode, er der 4-6 spillere, der ikke kommer til at spille. Man skal også være opmærksom på at talmæssigt er problemet ikke nødvendigvis helt så stort som det ser ud: Hvis der mangler 20 spilleder-indsatser på en tilfældig FSTVL, kan det svare til ca 10 hele enkeltpersoner ud af omkr. 600. Dette tal bygger på at de fleste spilledere efter min erfaring kører 2-3 scenarier.
Det korte af det lange er at begge con'erne mangler spilledere til deres ord-rollespil, hvilket i sig selv er interessant eftersom de to traditionelt har stået for ret forskellige tilgangsvinkler til spilleder-problemet. På Fastaval har det være organisatorernes problem, mens det på VC har været forfatterne (eller "turneringslederne" som de også kaldes her), der står for denne del.
Situationen er den at begge metoder er i problemer i øjeblikket. Det er naturligvis træls. På den anden side skal man huske at talmæssigt er problemet faktisk ikke uoverskueligt og det lykke ofte på Fastaval at få skaffet de spilledere, der er lokaler til. (På FSTVL er det ofte lokale-antallet, der ender med at være den begrænsende faktor). Alt i alt er det dog et rigtig irriterende probolem, som igen og igen koster spillere, arrangører og forfattere en masse bøvl.
Det indlysende svar er naturligvis at der ikke er folk nok, der har lyst til at være spilledere. Når jeg ser på det fra mit personlige udgangspunkt handler det om, at det er et stort arbejde, det er et stort ansvar og, hvis man skal være helt ærlig, er det sjældent specielt sjovt.
I mange traditionelle scenarier er der en del indviklede sammenhænge, NPC'er og plotpunkter man skal have styr på. Der er flowcharts og handouts, personligheder og motiver, der er regler, terninger og dippedutter. Det kan godt blive en smule overvældende.
Traditionelt er forfatterne gået ud fra, at spillederne synes det var både sjovt og ærefuldt at formidle deres storværk, og der er næsten intet blevet gjort for at gøre spillet sjovere, mere interessant og/eller nemmere for de stakkels spilledere.
Det er måske i virkeligheden ikke så sært at der mangler et par folk
Som jeg ser det er der fire ting der skal gøres: scenarierne skal være nemmere og mere interessante. Her ligger der en udfordring for det er altså ikke optimalt at beskrive et storværk på 75 sider, hvis det kræver 75 timer at have forberedt sig tilfredsstillende! Men det handler også om at forenkle handling og struktur: hvorfor bruge 75 bipersoner, hvis man kun kan nå at møde de 5? eksempelvis. Som forfatter må man strukturere og prioriterer elementerne i plottet så det bliver mere overskueligt.
Man kan også arbejde med at gøre hele projektet mere spændende for spillederen. Eksempelvis i eget scenarie Adams Venner fra FSTVL 2011 er spillederen dels en del af "spillergruppen" og desuden er scenariet skrevet så det skal kunne læses og forstås på ca 15 minutter. Jeg er i øjeblikket ved at redigere en version til udgivelse på nettet ud fra erfaringerne fra dette års con.
Man kan også beslutte at gøre sit projekt helt spillederløst.. Det er en fremgangsmåde som jeg er stor tilhænger af - i teorien. Der er faktisk mange grunde til at det er en god ide. Problemet er bare, at det ikke virker så godt i praksis. Det er dog et koncept der er under stadig udvikling, så denne ide er bestemt slet ikke dødsdømt.
På FSTVL præmierer man spilledere med forskellige rabatter. Jeg ved ikke hvad man gør på VC, men logikken er i hvert fald her, at mangler man spillednings-tilmeldinger bør det hjælpe at sætte "aflønningen" op. Den omstændighed at man ser det samme problem på VC og FSVL tyder dog, så vidt jeg kan se, på at at det nok ikke er løsningen. Der skal en meget anseelig forbedring af bytteforholdet eller den indbyggede prestige til for at flytte folk nok til at det kan mærkes.
Der har et år været eksperimenteret med en føl-ordning, hvor man kunne følge en rutineret spilleder. Så vidt jeg husker var det en blandet succes. På den måde, at det blev positivt modtaget, men det blev ikke gentaget og det løste ikke problemet.
Hvis jeg skulle bestemme og desuden kunne løse alle praktiske problemer, vil jeg for det første afprøve et tilmeldingssystem, hvor spillerne skulle foreslå eksempelvis mindst en spilleder på deres tilmelding. Det er jo primært spillerne der "lider under" dette problem, og det virker nærliggende at give dem mulighed for at være med til at løse det.
Jeg vil genindføre/fastholde en form for følordning.
Og så ville jeg opmuntre/tvinge forfattere og konceptmagere til at arbejde mere med spillederløse projekter. Så vidt jeg kan se, er det et område hvor der virkelig er uudnyttede muligheder.
Det er ikke noget specielt nyt, men det er et irriterende problem der ikke ser ud til at blive mindre.
Klik for at læse mere om
Forskellige tilgangsvinkler
Mulige årsager
Mulige løsninger
Problemets omfang
Der er hold på både Viking Con og Fastaval, der ikke bliver oprettet fordi der ikke er spilledere nok. (Der er også normalt hold, der ikke bliver oprettet fordi der mangler lokaler på FSTVL, men det er et andet problem.)Det er ikke alle scenarier, der bliver lige hård ramt. Nogle forfattere har fans og netværk, der gør det nemmere at skaffe folk. Der er modetendenser og Jeep der er det nye sort. Men samlet set mangler der i omegnen af 10-30 spilleder-indsatser på en con som fx dette års VC og noget tilsvarende på en normal FSTVL. (Bemærk at der her er tale om ca-tal gengivet efter hukommelsen. Jeg har ikke i skrivende stund adgang til detaljerede oplysninger om tilmeldinger og afviklinger på de to con'er!)
For at forstå dimensionerne i det her skal man tænke på, at for hver spilleder-indsats der mangler i en periode, er der 4-6 spillere, der ikke kommer til at spille. Man skal også være opmærksom på at talmæssigt er problemet ikke nødvendigvis helt så stort som det ser ud: Hvis der mangler 20 spilleder-indsatser på en tilfældig FSTVL, kan det svare til ca 10 hele enkeltpersoner ud af omkr. 600. Dette tal bygger på at de fleste spilledere efter min erfaring kører 2-3 scenarier.
Tilgangsvinklerne
Det korte af det lange er at begge con'erne mangler spilledere til deres ord-rollespil, hvilket i sig selv er interessant eftersom de to traditionelt har stået for ret forskellige tilgangsvinkler til spilleder-problemet. På Fastaval har det være organisatorernes problem, mens det på VC har været forfatterne (eller "turneringslederne" som de også kaldes her), der står for denne del.
Situationen er den at begge metoder er i problemer i øjeblikket. Det er naturligvis træls. På den anden side skal man huske at talmæssigt er problemet faktisk ikke uoverskueligt og det lykke ofte på Fastaval at få skaffet de spilledere, der er lokaler til. (På FSTVL er det ofte lokale-antallet, der ender med at være den begrænsende faktor). Alt i alt er det dog et rigtig irriterende probolem, som igen og igen koster spillere, arrangører og forfattere en masse bøvl.
Hvad er årsagen egentlig?
Det indlysende svar er naturligvis at der ikke er folk nok, der har lyst til at være spilledere. Når jeg ser på det fra mit personlige udgangspunkt handler det om, at det er et stort arbejde, det er et stort ansvar og, hvis man skal være helt ærlig, er det sjældent specielt sjovt.
I mange traditionelle scenarier er der en del indviklede sammenhænge, NPC'er og plotpunkter man skal have styr på. Der er flowcharts og handouts, personligheder og motiver, der er regler, terninger og dippedutter. Det kan godt blive en smule overvældende.
Traditionelt er forfatterne gået ud fra, at spillederne synes det var både sjovt og ærefuldt at formidle deres storværk, og der er næsten intet blevet gjort for at gøre spillet sjovere, mere interessant og/eller nemmere for de stakkels spilledere.
Det er måske i virkeligheden ikke så sært at der mangler et par folk
Så hvordan løser man problemet?
Som jeg ser det er der fire ting der skal gøres: scenarierne skal være nemmere og mere interessante. Her ligger der en udfordring for det er altså ikke optimalt at beskrive et storværk på 75 sider, hvis det kræver 75 timer at have forberedt sig tilfredsstillende! Men det handler også om at forenkle handling og struktur: hvorfor bruge 75 bipersoner, hvis man kun kan nå at møde de 5? eksempelvis. Som forfatter må man strukturere og prioriterer elementerne i plottet så det bliver mere overskueligt.
Man kan også arbejde med at gøre hele projektet mere spændende for spillederen. Eksempelvis i eget scenarie Adams Venner fra FSTVL 2011 er spillederen dels en del af "spillergruppen" og desuden er scenariet skrevet så det skal kunne læses og forstås på ca 15 minutter. Jeg er i øjeblikket ved at redigere en version til udgivelse på nettet ud fra erfaringerne fra dette års con.
Man kan også beslutte at gøre sit projekt helt spillederløst.. Det er en fremgangsmåde som jeg er stor tilhænger af - i teorien. Der er faktisk mange grunde til at det er en god ide. Problemet er bare, at det ikke virker så godt i praksis. Det er dog et koncept der er under stadig udvikling, så denne ide er bestemt slet ikke dødsdømt.
På FSTVL præmierer man spilledere med forskellige rabatter. Jeg ved ikke hvad man gør på VC, men logikken er i hvert fald her, at mangler man spillednings-tilmeldinger bør det hjælpe at sætte "aflønningen" op. Den omstændighed at man ser det samme problem på VC og FSVL tyder dog, så vidt jeg kan se, på at at det nok ikke er løsningen. Der skal en meget anseelig forbedring af bytteforholdet eller den indbyggede prestige til for at flytte folk nok til at det kan mærkes.
Der har et år været eksperimenteret med en føl-ordning, hvor man kunne følge en rutineret spilleder. Så vidt jeg husker var det en blandet succes. På den måde, at det blev positivt modtaget, men det blev ikke gentaget og det løste ikke problemet.
Men hvor er vi så henne?
Hvis jeg skulle bestemme og desuden kunne løse alle praktiske problemer, vil jeg for det første afprøve et tilmeldingssystem, hvor spillerne skulle foreslå eksempelvis mindst en spilleder på deres tilmelding. Det er jo primært spillerne der "lider under" dette problem, og det virker nærliggende at give dem mulighed for at være med til at løse det.
Jeg vil genindføre/fastholde en form for følordning.
Og så ville jeg opmuntre/tvinge forfattere og konceptmagere til at arbejde mere med spillederløse projekter. Så vidt jeg kan se, er det et område hvor der virkelig er uudnyttede muligheder.
Etiketter:
Con'er,
fastaval,
rollespil,
Viking con
5.4.10
Hurra For scenarierne på Fastaval
(Dette indlæg kan ogaå læses som en artikel på RPG forum)
Ja jeg er så kommet hjem og har fået sovet i en rigtig seng. - Det kan faktisk ikke overvurderes!
Jeg valgte at tage hjem *før* den berømte banket, så jeg har ikke nye oplysninger om Ottovindere og den slags.
Jeg har slet heller ikke læst/spillet alle scenarierne endnu eller noget, men man får jo snakket en del rollespil med folk på sådan en con og jeg synes jeg har en ret god fornemmelse af tendenserne og den slags.
Samlet set synes jeg man må sige at området er inde i en fantastisk udvikling, hvor man ser et meget bredt udvalg af rigtig, rigtig gode scenarier. En virkelig bred vifte af seriøse og mindre seriøse emner, mange forskellige tekniske overvejelser. underholdning og humor samt mange på begge dele. - Så ikke bare har niveauet været meget højt, udvalget var også så bredt, at der virkelig har været noget for enhver smag.
Selvfølgelig skal dette års scenarieansvarlige og (ikke mindst forfatterne!) have store roser i den forbindelse, men det vi ser er jo frugten af en meget lang indsats fra fastavals side: for det første ved at vise, at man tager scenarierollesspillet alvorligt og for gennem tiden at have iværksat et meget stort hav af store initiativer for at udvikle det. I år har der således været forfatter-inspirationsmøder/workshops, besøg af udenlandske scenarieforfattere/spildesignere og så er der jo altid den berømte pingvin, der er med til at sætte en stemning. (som man kan læse meget mere om ved at følge dette link eller måske især dette...)
Sammenligning med Viking Con (Hey! Stavekontrol!) er jo unægtelig både oplagt og særdeles æh... respektindgydende.
Den gode nyhed er at der er tale om udvikling, der tilsyneladende stadig er i gang og hvor mange gode kræfter og tendenser fører arbejdet videre.
Det er også en vigtig del af det som dette års terrængående æres-otto-vindere fik prisen for. Deres arbejde er med til at skabe/udbvikle internationale kontakter, som vi så (også) kan få glæde af herhjemme fx i kraft af besøg fra folk som den meget spændende og iøvrigt særdeles tiltalende Julia Bond Ellingboe. (Æh... and I mean that in the nicest possible sense!) (Julia har en blog her.)
Jeg var så heldig at være med til at bedømme deltagerscenarierne i dette års scenarieskrivnings konkurrence, og også her må man sige at niveauet lå vildt imponerende højt (efter omstændighederne) med mange forskellige indgangsvinkler m.h.t. mål og midler.
Jeg synes der er grund til at råbe et rigtig stort hurra både for de enkelte forfattere men altså også for den samlede indsats såvel den nuværende som den kommende.
Lige nu ser det ud til at udvalget er både højt og meget bredt, samtidg med at der ser ud til at være positive udviklinger i mange forskellige retninger. Det er svært at være andet end utroligt imponeret.
Ja jeg er så kommet hjem og har fået sovet i en rigtig seng. - Det kan faktisk ikke overvurderes!
Jeg valgte at tage hjem *før* den berømte banket, så jeg har ikke nye oplysninger om Ottovindere og den slags.
Jeg har slet heller ikke læst/spillet alle scenarierne endnu eller noget, men man får jo snakket en del rollespil med folk på sådan en con og jeg synes jeg har en ret god fornemmelse af tendenserne og den slags.
Samlet set synes jeg man må sige at området er inde i en fantastisk udvikling, hvor man ser et meget bredt udvalg af rigtig, rigtig gode scenarier. En virkelig bred vifte af seriøse og mindre seriøse emner, mange forskellige tekniske overvejelser. underholdning og humor samt mange på begge dele. - Så ikke bare har niveauet været meget højt, udvalget var også så bredt, at der virkelig har været noget for enhver smag.
Selvfølgelig skal dette års scenarieansvarlige og (ikke mindst forfatterne!) have store roser i den forbindelse, men det vi ser er jo frugten af en meget lang indsats fra fastavals side: for det første ved at vise, at man tager scenarierollesspillet alvorligt og for gennem tiden at have iværksat et meget stort hav af store initiativer for at udvikle det. I år har der således været forfatter-inspirationsmøder/workshops, besøg af udenlandske scenarieforfattere/spildesignere og så er der jo altid den berømte pingvin, der er med til at sætte en stemning. (som man kan læse meget mere om ved at følge dette link eller måske især dette...)
Sammenligning med Viking Con (Hey! Stavekontrol!) er jo unægtelig både oplagt og særdeles æh... respektindgydende.
Den gode nyhed er at der er tale om udvikling, der tilsyneladende stadig er i gang og hvor mange gode kræfter og tendenser fører arbejdet videre.
Det er også en vigtig del af det som dette års terrængående æres-otto-vindere fik prisen for. Deres arbejde er med til at skabe/udbvikle internationale kontakter, som vi så (også) kan få glæde af herhjemme fx i kraft af besøg fra folk som den meget spændende og iøvrigt særdeles tiltalende Julia Bond Ellingboe. (Æh... and I mean that in the nicest possible sense!) (Julia har en blog her.)
Jeg var så heldig at være med til at bedømme deltagerscenarierne i dette års scenarieskrivnings konkurrence, og også her må man sige at niveauet lå vildt imponerende højt (efter omstændighederne) med mange forskellige indgangsvinkler m.h.t. mål og midler.
Jeg synes der er grund til at råbe et rigtig stort hurra både for de enkelte forfattere men altså også for den samlede indsats såvel den nuværende som den kommende.
Lige nu ser det ud til at udvalget er både højt og meget bredt, samtidg med at der ser ud til at være positive udviklinger i mange forskellige retninger. Det er svært at være andet end utroligt imponeret.
21.10.09
De Uskyldige
Man kan møde "bæstet" uventet i et klasselokale eller på en rutebilsstation. Skyggesiden af menneskelighed. Jeg har efterhånden haft en del af den slags oplevelser. Uden at vide om det skyldes min fremskredne alder eller om det er mig der er sart, synes jeg tiden var inde til at skrive et scenarie med udgangspunkt i den skræmmende oplevelse det kan være at få dette glimt af mørket i et medmenneskes indre.
Det er dette kig i afgrunden, som er det indholdsmæssige grundlag for mit næste scenarieprojekt, der indtil videre hedder de uskyldige. Jeg håber at få det med på Fastaval 2010 udover en forpremiere på Vintersol.
Min sproglige kreativitet var på lidt lavt blus, da skrev nedenstående, men jeg håber at den generelle ide slår igennem og at ideen ellers lyder relevant.
----
De Uskyldige
(foromtale udkast)
David Riis var egentlig på vej ud af det psykiatriske behandlingssystem, men der var sket noget uventet på vej til en jobsamtale, og tingene var blevet lidt indviklede.
Nu var han altså i gruppeterapi på Egelykke i en smuk bygning temmelig langt fra nærmeste villakvarter og med et påfaldende system af sikkerhedsforanstaltninger.
Overfor ham sad en ung fyr med klare blå øjne og et en venligt ansigt. Knægten, der iøvrigt hed Morten, lænede sig frem og David kunne mærke lugten af hvidløg, da Morten hviskede: "jeg har iøvrigt spist min lillesøster." "Hvad kommer det mig ved?" svarede David på en – syntes han da selv – imponerende upåvirket måde.
En hel del, skulle det – selvfølgelig – vise sig.
Guderne er utålmodige, ravnene skriger bag Egelykke og et blodigt net strammer til omkring en gruppe unge med tilpasningsproblemer et sted på udkanten af vor velkendte samfundsorden. Hvem er de – i virkeligheden? Hvad er meningen? Og hvorfor er der alt det blod?
Scenariet er en psykologisk gyser, der foregår i samme spil-univers som "Messe For en Galning" og "Diagnose" af samme forfatter. Det køres efter et system, hvor de traditionelle spilleder-opgaver er afskaffet eller fordelt mellem spillerne: Et udvalg af kort og meget enkle regler hjælper spillerne med at holde scenariet i gang.
"De uskyldige" er beregnet til 5 spillere og har en forventet spilletid på 5 timer.
De Uskyldige – synopsis
Scenariet fokuserer på spørgsmål om identitet og erkendelse. Hovedpersonerne er en gruppe unge deltagere i en psykologisk evaluering med indbygget gruppeterapi og uspecificeret middagsmad på Behandlingshjemmet Egelykke. Meningen er, at de skal prøve at finde ud af, hvem de er og hvad de vil med deres liv. I forsøget kommer de til at vække onde kræfter til live, der spærrer dem inde på Behandlingshjemmet Egelykke og truer med at tage den sidste rest af fornuft, deres liv fra dem. Der er – viser det sig skumle ting begravet i det gamle hus’ kælder og bag dets mure..
Er hovedpersonerne så så uskyldige som de foregiver eller er det en løgn? Men samtidigt bevæger scenariet sig ud i et gyser-univers – i en setting, jeg har brugt tidligere, hvor spørgsmålet bliver: er det karakteren eller verdenen, der er gået fra forstanden? Det er en setting, der på mange måder har meget tilfælles med CoC, men som jeg har givet et Personal Touch som efter min mening gør den både mere nærværende og mere uhyggelig.
Målet er at skabe en stemningsfuld gyser med et tankevækkende indhold og en tilfredsstillende dramatisk spændingskurve. Kort sagt: en oplevelse der både giver mening på den tankevækkende måde og er underholdende.
Den anden vinkel handler om systemet: De uskyldige er tænkt som en spillederløs gyser. Spillerne får et sæt kuverter, der indeholder en karakterbeskrivelse og nogle kort. Kortene styrer en stor del af indholdet af fortællingen, mens spillerne styrer kortene indenfor visse rammer: Man skiftes til at lægge et kort ud og spiller efter det.. Kortsystemet er opbygget sådan, at spillerne ikke kender handlingen på forhånd, samtidigt med, at kortene skifter betydning alt efter hvornår de falder tidsmæssigt.
Langt hen ad vejen er der simpelthen tale om et system der fordeler de velkendte spilleder-opgaver mellem spillerne. Der er ikke længere så meget nyt i det. Ideen bygger på erfaringer fra et par af mine tidligere scenarier. Det nye ligger først og fremmest i, at det samlede resultat gerne skulle ende med at være nemt og indlysende i brug, at supplere og forstærke oplevelsen uden at påkræve sig ekstra opmærksomhed og fjerne fokus fra oplevelsen.
Konceptet lægger op til at spille meget på forskellen på hvad spillerne ved og hvad deres karakterer ved, men derudover er det en vigtig kerne i den måde scenariet fungerer på, at man fundamentalt giver en gruppe spillere en håndfuld redskaber til at skræmme hinanden. – for en sikkerheds skyld får hver spiller derfor et såkaldt ”pausekort” som nødhåndtag, ligesom det nok vil være en fordel med en aldersgrænse på 16 eller 18 år. Forholdsregler som nemt kan være relevante, når der ikke skal være en centraliseret spilleder-funktion.
Ideen med at bruge kort som redskab til helt eller delvist at erstatte spilleder-funktionen er ikke længere specielt nyt, men jeg har personligt lanceret flere banebrydende koncepter og er derfor i en særlig gunstig position til at videreudvikle denne særlige gren af scenarie-rollespillet. Der er mange grunde til at det stadig er relevant at udvikle det spilleder-løse rollespil. Udover at kunne være med til at afhjælpe det evindelige spilleder-problem er der noget særdeles tilfredsstillende ved, at alle spillere deltager i spillet på lige fod.
Det er mit håb at et af resultaterne af arbejdet med ”De Uskyldige” vil blive et ’Open Source’ grydeklart system, som alle vil kunne bruge til at bearbejde deres egne scenarie-ideer enten alene eller i fællesskab med andre spillere, sådan at ideerne kan spilles som kortstyret rollespil.
Data:
Genre: Psykologisk gyser. Forventet spilletid: 5 timer. Antal spillere: 5. Spillederløst rollespil.
Det er dette kig i afgrunden, som er det indholdsmæssige grundlag for mit næste scenarieprojekt, der indtil videre hedder de uskyldige. Jeg håber at få det med på Fastaval 2010 udover en forpremiere på Vintersol.
Min sproglige kreativitet var på lidt lavt blus, da skrev nedenstående, men jeg håber at den generelle ide slår igennem og at ideen ellers lyder relevant.
----
De Uskyldige
(foromtale udkast)
David Riis var egentlig på vej ud af det psykiatriske behandlingssystem, men der var sket noget uventet på vej til en jobsamtale, og tingene var blevet lidt indviklede.
Nu var han altså i gruppeterapi på Egelykke i en smuk bygning temmelig langt fra nærmeste villakvarter og med et påfaldende system af sikkerhedsforanstaltninger.
Overfor ham sad en ung fyr med klare blå øjne og et en venligt ansigt. Knægten, der iøvrigt hed Morten, lænede sig frem og David kunne mærke lugten af hvidløg, da Morten hviskede: "jeg har iøvrigt spist min lillesøster." "Hvad kommer det mig ved?" svarede David på en – syntes han da selv – imponerende upåvirket måde.
En hel del, skulle det – selvfølgelig – vise sig.
Guderne er utålmodige, ravnene skriger bag Egelykke og et blodigt net strammer til omkring en gruppe unge med tilpasningsproblemer et sted på udkanten af vor velkendte samfundsorden. Hvem er de – i virkeligheden? Hvad er meningen? Og hvorfor er der alt det blod?
Scenariet er en psykologisk gyser, der foregår i samme spil-univers som "Messe For en Galning" og "Diagnose" af samme forfatter. Det køres efter et system, hvor de traditionelle spilleder-opgaver er afskaffet eller fordelt mellem spillerne: Et udvalg af kort og meget enkle regler hjælper spillerne med at holde scenariet i gang.
"De uskyldige" er beregnet til 5 spillere og har en forventet spilletid på 5 timer.
De Uskyldige – synopsis
Scenariet fokuserer på spørgsmål om identitet og erkendelse. Hovedpersonerne er en gruppe unge deltagere i en psykologisk evaluering med indbygget gruppeterapi og uspecificeret middagsmad på Behandlingshjemmet Egelykke. Meningen er, at de skal prøve at finde ud af, hvem de er og hvad de vil med deres liv. I forsøget kommer de til at vække onde kræfter til live, der spærrer dem inde på Behandlingshjemmet Egelykke og truer med at tage den sidste rest af fornuft, deres liv fra dem. Der er – viser det sig skumle ting begravet i det gamle hus’ kælder og bag dets mure..
Er hovedpersonerne så så uskyldige som de foregiver eller er det en løgn? Men samtidigt bevæger scenariet sig ud i et gyser-univers – i en setting, jeg har brugt tidligere, hvor spørgsmålet bliver: er det karakteren eller verdenen, der er gået fra forstanden? Det er en setting, der på mange måder har meget tilfælles med CoC, men som jeg har givet et Personal Touch som efter min mening gør den både mere nærværende og mere uhyggelig.
Målet er at skabe en stemningsfuld gyser med et tankevækkende indhold og en tilfredsstillende dramatisk spændingskurve. Kort sagt: en oplevelse der både giver mening på den tankevækkende måde og er underholdende.
Den anden vinkel handler om systemet: De uskyldige er tænkt som en spillederløs gyser. Spillerne får et sæt kuverter, der indeholder en karakterbeskrivelse og nogle kort. Kortene styrer en stor del af indholdet af fortællingen, mens spillerne styrer kortene indenfor visse rammer: Man skiftes til at lægge et kort ud og spiller efter det.. Kortsystemet er opbygget sådan, at spillerne ikke kender handlingen på forhånd, samtidigt med, at kortene skifter betydning alt efter hvornår de falder tidsmæssigt.
Langt hen ad vejen er der simpelthen tale om et system der fordeler de velkendte spilleder-opgaver mellem spillerne. Der er ikke længere så meget nyt i det. Ideen bygger på erfaringer fra et par af mine tidligere scenarier. Det nye ligger først og fremmest i, at det samlede resultat gerne skulle ende med at være nemt og indlysende i brug, at supplere og forstærke oplevelsen uden at påkræve sig ekstra opmærksomhed og fjerne fokus fra oplevelsen.
Konceptet lægger op til at spille meget på forskellen på hvad spillerne ved og hvad deres karakterer ved, men derudover er det en vigtig kerne i den måde scenariet fungerer på, at man fundamentalt giver en gruppe spillere en håndfuld redskaber til at skræmme hinanden. – for en sikkerheds skyld får hver spiller derfor et såkaldt ”pausekort” som nødhåndtag, ligesom det nok vil være en fordel med en aldersgrænse på 16 eller 18 år. Forholdsregler som nemt kan være relevante, når der ikke skal være en centraliseret spilleder-funktion.
Ideen med at bruge kort som redskab til helt eller delvist at erstatte spilleder-funktionen er ikke længere specielt nyt, men jeg har personligt lanceret flere banebrydende koncepter og er derfor i en særlig gunstig position til at videreudvikle denne særlige gren af scenarie-rollespillet. Der er mange grunde til at det stadig er relevant at udvikle det spilleder-løse rollespil. Udover at kunne være med til at afhjælpe det evindelige spilleder-problem er der noget særdeles tilfredsstillende ved, at alle spillere deltager i spillet på lige fod.
Det er mit håb at et af resultaterne af arbejdet med ”De Uskyldige” vil blive et ’Open Source’ grydeklart system, som alle vil kunne bruge til at bearbejde deres egne scenarie-ideer enten alene eller i fællesskab med andre spillere, sådan at ideerne kan spilles som kortstyret rollespil.
Data:
Genre: Psykologisk gyser. Forventet spilletid: 5 timer. Antal spillere: 5. Spillederløst rollespil.
22.8.09
Troa, troatroa og endnu mere troa
Hej alle !
Ny er mine flyttekasser kommet på stabler i Østbyen, og min netforbindelse er atter flyvende (næsten).
Jeg har fået flere positive kommentarer til ideen om en nordjysk con. (3)
Troa - |The Realm of Adventurers|, der mig bekendt er Ålborg-områdets største rollespilsforening, er blevet nævnt nogen gange.
Nu er det sådan, at Troa gennem en årrække har stået for en udemærket række af con'er i Ålborg og omegn.
Så vidt jeg kan se er det hverken interessant eller hensigtsmæssigt at holde en con uden om TRoA. På den anden side ser jeg den seneste aflysning som et tegn på, at der måske er behov for lidt energi og nytænkning: Nye kræfter, med andre ord. Noget jeg så synes det kunne være spændende at være en del af.
Derudover tror jeg der er fornuft i at finde en måde at profilere sig på. En vinkel der ikke er uambitiøs og som ikke lægger sig for tæt op af eksisterende con'er. Hvis man kan finde tilbud til deltagere, aktive og forfattere som de ikke får andre steder, ville det være optimalt.
Der er mange muligheder:
Kampagne-scenarier, der strækker sig over flere spil-aftner. (Det modsatte?) Føl-ordninger for spilledere og forfattere, intelligente workshops, tegne-værksted, stripshows... Ja jeg véd ikke hvad!!
Mulighederne er mange og nogen er mere relevante end andre.
Eftersom hele projektet har noget fulg-føniks-agtig over sig, skal man nok starte med at sigte relativt bredt.
Så vi ses i NordJylland!
Ny er mine flyttekasser kommet på stabler i Østbyen, og min netforbindelse er atter flyvende (næsten).
Jeg har fået flere positive kommentarer til ideen om en nordjysk con. (3)
Troa - |The Realm of Adventurers|, der mig bekendt er Ålborg-områdets største rollespilsforening, er blevet nævnt nogen gange.
Nu er det sådan, at Troa gennem en årrække har stået for en udemærket række af con'er i Ålborg og omegn.
Så vidt jeg kan se er det hverken interessant eller hensigtsmæssigt at holde en con uden om TRoA. På den anden side ser jeg den seneste aflysning som et tegn på, at der måske er behov for lidt energi og nytænkning: Nye kræfter, med andre ord. Noget jeg så synes det kunne være spændende at være en del af.
Derudover tror jeg der er fornuft i at finde en måde at profilere sig på. En vinkel der ikke er uambitiøs og som ikke lægger sig for tæt op af eksisterende con'er. Hvis man kan finde tilbud til deltagere, aktive og forfattere som de ikke får andre steder, ville det være optimalt.
Der er mange muligheder:
Kampagne-scenarier, der strækker sig over flere spil-aftner. (Det modsatte?) Føl-ordninger for spilledere og forfattere, intelligente workshops, tegne-værksted, stripshows... Ja jeg véd ikke hvad!!
Mulighederne er mange og nogen er mere relevante end andre.
Eftersom hele projektet har noget fulg-føniks-agtig over sig, skal man nok starte med at sigte relativt bredt.
Så vi ses i NordJylland!
14.8.09
Kimber-Con?
Jeg er som nævnt ramt af flytte-fluenza - eller hvad det nu hedder. Når denne uge er omme, vil jeg være Ålborgenser på godt og ondt, og jeg synes det kunne være en spændende udfordring at se om man igen kunne få en ålborgesisk (nordjysk) con til at køre.
Mulighederne skulle være der.
Der er selvfølgelig mange spørgsmål, der melder sig: hvilke målsætninger skal man have? Hvilke indholdsmæssige særtræk skal der være? Hvornår på året skal den afholdes? og hvor? Og naturligvis som det allervigtigste: hvad skal con'en hedde?
Hvordan får man fingre i interesserede arrangører, forfattere og naturligvis først og fremmest deltagere? osv.
Mit indtryk lige nu er, at antallet af con'er er for nedadgående på landsplan, og hvis man blot kunne sætte den udvikling i stå, ville det være det værd.
Mulighederne skulle være der.
Der er selvfølgelig mange spørgsmål, der melder sig: hvilke målsætninger skal man have? Hvilke indholdsmæssige særtræk skal der være? Hvornår på året skal den afholdes? og hvor? Og naturligvis som det allervigtigste: hvad skal con'en hedde?
Hvordan får man fingre i interesserede arrangører, forfattere og naturligvis først og fremmest deltagere? osv.
Mit indtryk lige nu er, at antallet af con'er er for nedadgående på landsplan, og hvis man blot kunne sætte den udvikling i stå, ville det være det værd.
12.8.09
Ny Rollespilscon i Aalborg?
Efter at have boet nogen år på nogen, der må betegnes som en slags bøhland, flytter jeg nu til Ålborg i Nordjylland. Man kan vel ikke kalde den en storby, men det er mig bekendt Danmarks 3. største by. Der er værtshuse, lærdom og lokale fordboldfans. Det eneste der ikke rigtigt ser ud til at være, er en stor con-lignende begivenhed, der kan måle sig med, hvad de har andre steder, med lignende opland og indbygger-tal.
Troa-con har ganske vist været et ret fast udslag gennem en årrække. Men det ser lidt vaklende ud, og jeg mener at 2007 blev aflyst på grund af mangklende interesse.
Så spørgsmålene kommer væltende: hvad skal der til for at få banket en succes på banen? Hvordan skal sådan noget markedsføres og overfor hvem? Hvad skal der på programmet for at få folk til? vordan opbygger man en flok interesserede frivillige, der kan sikre, at projektet får mere end 13 minutters berømthed, og hvordan får man forfattere/arrangører og idéfolk til at vælte ind? Hvor er TROA?
Troa-con har ganske vist været et ret fast udslag gennem en årrække. Men det ser lidt vaklende ud, og jeg mener at 2007 blev aflyst på grund af mangklende interesse.
Så spørgsmålene kommer væltende: hvad skal der til for at få banket en succes på banen? Hvordan skal sådan noget markedsføres og overfor hvem? Hvad skal der på programmet for at få folk til? vordan opbygger man en flok interesserede frivillige, der kan sikre, at projektet får mere end 13 minutters berømthed, og hvordan får man forfattere/arrangører og idéfolk til at vælte ind? Hvor er TROA?
10.3.07
aalborg games?
Som måske bekendt har jeg et vist tilhørsforhold til den nordjyske hovedstad, og jeg kommer der stadig med jævne mellemrum. Det er en af grundene til, at jeg et par gange har leveret scenarier til Troa-con, der gerne slår sine folder på Gistrup Skole (...mener jeg det plejer at være) først på året. I år var det meningen, at "Revisor Nr. Ets..." skulle have haft forpremiere i det nordjyske. Men Troa-con blev aflyst. Den officielle meddelelse fra arrangørerne taler blot om for få tilmeldinger og efterlyser initiativer, der ville kunne skaffe flere tilmeldinger i fremtiden.
For det første er Aalborg jo en ret stor by, der ligger centralt i regionen. Der er ekstremt gode trafikforbindelser til et stort opland, der ikke just er overforsynet med den slags tilbud. Det kan simpelthen ikke passe, at der ikke skulel være "kunde-underlag" til en begivenhed af denne type.
For det andet har jeg ingen anelse om, hvad dette års arrangører har gjort for at gøre opmærksom på begivenheden. - Og det kunne jo i sig selv være et faresignal: som en del af målgruppen burde jeg og/eller min søn vel have hørt om arrangementet gennem et eller andet PR-initiativ?
For det tredie må arrangørerne spørge sig selv, hvad det er folk vil have? Hvilken type af arrangementer, skal der på programmet for at lokke folk til Gistrup. (Gistrup, der i parantes bemærket ligger tæt på ålborg og har gode busforbindelser)...
og mens vi er ved Ålborg...
...har Dragon's Lair fået nye lokaler. Det vil sige: de har vist ligget der i et halvt års tid efterhånden, men alligevel. Det er fedt at se en stor rollspilsbiks indtage en fremtrædende plads midt i Kennedy-arkaden, med masser af trafik og folk, der myldrer rundt omkring. Udvalget er stort og fokuserer tilsyneladende på tilbehør til Live og tin-figurer. Altsammen lidt udenfor mit specialområde, men der ser ikke ud til at mangle noget. - Og nej: jeg får ikke reklamepenge fra folkene bag biksen.
For det første er Aalborg jo en ret stor by, der ligger centralt i regionen. Der er ekstremt gode trafikforbindelser til et stort opland, der ikke just er overforsynet med den slags tilbud. Det kan simpelthen ikke passe, at der ikke skulel være "kunde-underlag" til en begivenhed af denne type.
For det andet har jeg ingen anelse om, hvad dette års arrangører har gjort for at gøre opmærksom på begivenheden. - Og det kunne jo i sig selv være et faresignal: som en del af målgruppen burde jeg og/eller min søn vel have hørt om arrangementet gennem et eller andet PR-initiativ?
For det tredie må arrangørerne spørge sig selv, hvad det er folk vil have? Hvilken type af arrangementer, skal der på programmet for at lokke folk til Gistrup. (Gistrup, der i parantes bemærket ligger tæt på ålborg og har gode busforbindelser)...
og mens vi er ved Ålborg...
...har Dragon's Lair fået nye lokaler. Det vil sige: de har vist ligget der i et halvt års tid efterhånden, men alligevel. Det er fedt at se en stor rollspilsbiks indtage en fremtrædende plads midt i Kennedy-arkaden, med masser af trafik og folk, der myldrer rundt omkring. Udvalget er stort og fokuserer tilsyneladende på tilbehør til Live og tin-figurer. Altsammen lidt udenfor mit specialområde, men der ser ikke ud til at mangle noget. - Og nej: jeg får ikke reklamepenge fra folkene bag biksen.
Abonner på:
Opslag (Atom)



