5.6.07

biavlere og flere ting i kasser

Jeg arbejder lige lidt videre med skemaet fra min foregående post. Så hvis du, kære mulige læser, ikke tænder voldsomt på at sætte ting i kasser og farvekodede kategorier, må du bære over med mig.
På det formelle plan er den største forskel, at jeg har indført et element kaldet "bipersoner" og at jeg har ændret betegnelsen "system" til "regler" for at undgå Lumpley-paradokset*1.
Skemaets elementer bygger på en opdateret version af min egen gamle rollespilsdefinition:
Rollespil er en bevidst metode til samtidigt at opleve og (være med til at) skabe et fiktionsforløb ved hjælp af en rolle, der er en del af dette forløb.
Kombineret med en iagtagelse Uffe Thorsen kom med i en stort set interessant og konstruktiv debat på RPGforum om emnet: Rollespil som teknik er ikke det samme som rollespil som spil.
Det betyder at skemaet kommer til at have flg. elementer og kategorier:
Karakter - Spillerens rolle. Karakteren er en del af fiktionen - oftest hovedpersonen.
Bipersoner - Folk, væsner og ting, der er med i fiktionen, men uden at være egentlige hovedpersoner. I rollespilssammenhæng er betegnelsen biperson et meget vidt begreb.
Publikum - Folk, der ser andre spille rollespil for undeholdningens skyld eller af andre grunde.
Historien - Fiktionsforløbets begivenheder som de finder sted i fiktionen og opleves af karaktererne.
Fortælling - Spillernes oplevelse af historien.
Regler - Spilleregler og den slags. Regler kan eksempelvis afgøre hvad slags egenskaber karakterne skal have, hvilke udfald forskellige typer af begivenheder får osv.
Setting/ramme - Fiktionens ydre afgrænsning og scenografi. Vi kunne være i et Star Wars-univers eller i en realistisk udgave af København.
Spilleren - Den centrale person, den hvis oplevelse det hele handler om.
Spilleder - En person, der deltager i rollespillet uden at være spiller. Oftest for at formidle elementer af settingen, historien, reglerne og/eller bipersonerne.
Forfatter - En person, der konstruerer skriftlige forberedte grundlag for forskellige slags rollespil.
De tre sidstenævnte er, ligesom reglerne, ikke en del af fiktionen.

Tanken med skemaet er at kunne analysere forskellige eksisterende former for rollespil, ud fra hvordan de forskellige dele opleves, styres/skabes ("kontrol" i skemaet) og formidles og ikke mindst af hvem. For at se, hvordan det fungerer og hvad man kan få ud af det, har jeg prøvet at sætte Frederik Berg Olsens berømte "Bondemænd og Biavlere", mit eget fastavalscenarie fra i år, "Revisor Nr. Ets Sørgelige Kortslutning" samt "Fotofobi", et af mine ældre scenarier med en lille krølle, ind.
Det ser således ud:

[Klik på billedet for et bedre kig]

*1)opkaldt efter Vincent Baker (forgenavn= Lumpley), hvis såkaldte Lumpley-princip definerer betegnelsen "system" således:
"System (including but not limited to 'the rules') is defined as the means by which the group agrees to imagined events during play."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nu er det din tur!