6.4.12

Fastavals onde fætter

Uanset hvor fantastisk alting er er der altid et eller andet, der ikke helt er som det skal være. Fastaval er et kæmpearrangement med så ufattelig mange brikker, der skal falde på plads, overvågningskameraer, der skal sættes (helt bogstaveligt) op samt tingester, der skal fanges, dræbes, tilberedes  og spises.

I år er det så indtil nu alt sammen gået forbløffende godt, og med det forbehold der naturligvis ligger i at jeg måtte tage hjem efter godt 24 timer, er der ingen grænser for hvor mange roser jeg må smide efter folk. Det er stort!

- Tak allesammen.

Bortset fra. En. Enkelt. Lille. Ting.
Se nu vidste jeg jo godt på forhånd at netop dette punkt er et af problemfelterne, så jeg havde sådan set garderet mig hjemmefra. Men endte så alligevel med at måtte bede Info'en om et eksemplar af de to scenarier jeg skulle køre.
Første fase den supervenlige unge mand i infoen fandt straks et eksemplar af den ene scenarie, men kunne ikke finde det andet og vidste åbenbart ikke, hvad man skulle gøre ved det. Mig: "Men jeg har scenariet på et USB-stik, hvis det skulle være?" - Sådan et havde han tilsyneladende ikke set før. "Prøv igen senere" - Operationen lykkedes, da jeg noget senere fik fat i en mere rutineret info-mand som fik fremskaffet vidunderet ved hjælp af en spell The Book Of Paperworx... og lidt tid. - Fedt nok.
Men det andet scenarie. Det som faktisk var der og kunne findes og udleveres, var i midlertid hårdere ramt. En af de sjove bivirkninger af PDF-formatet havde taget livet af en del af det uden nogen havde opdaget det.
Det kan se således ud:


Et hjørne fra Den Dag Døren Går Op i FSTVL's udgave. Det er meningen at det skal være på alm. dansk, og det store problem var sådan set at fem handouts var trykt på det samme mærkelige sprog (og skulle også have været på dansk.)

På det tekniske plan drejer det sig formodentlig om et problem med den valgte skrifttype som ikke lige har været tilgængelig på den computer der er skrevet ud fra. Der kan have været linux eller Apple involveret. Jeg ved det ikke, men samlet set er fejlen stor nok og iøjnefaldende nok til at man, nogen, (etellerandet overvågningskamera måske) nok lige burde have fanget den.

Hvad kan man lære af det? - 
Tjah den ene ting er at efter en generation med papir-baseret rollespil er der stadig ikke helt styr på det med udprintningen af papirscenarier og at spilledere og forfattere ikke skal satse på at den slags bare virker. -  Det nemmeste og sikreste er nok at sige med meget store bogstaver til folk: Fastaval don't do paperwork! &!;,l3),,;#!!||.-](*1),,;#!!||.- i4 ## *~.

Noget andet man kan lære, hvis man ikke vidste det i forvejen er, at det allestedsnærverende pdf-filsystem har nogen interessante tilbøjelser, blandt andet når det gælder håndtering af skrifttyper. størrelser af filer, redigering af filer, visning af farver, visning på skærm i det hele taget osv. Nok til at en lille guide til forfattere, spilledere og evt printningsansvarlige kunne være på sin plads.

Heldigvis havde vi vist alle printet en version af de omtalte hand-outs hjemmefra, så det tekniske 'udu' havde ingen ødelæggende effekt på spillet i denne omgang. Jeg synes bare det er så mærkeligt når et af FSTVLs kerneprodukter er rollespil udfra forlæg der hovedsageligt er udprintet på papirlignende substanser, at man ikke ... - ja jeg ved at der er mange ting der kan gå galt. - Men alligevel. ¤$$e€) (**1),,;#!!||.-](*1),,;#!!||.-](!++. Kan man vist sige?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nu er det din tur!