2.2.12

Nethack eller jagten på den ultimative dungeon

Kloge mænd med og uden hjerne udtaler jævnligt at dungeons kan man ikke få for meget af. Faktisk er jagten på den perfekte dungeon en af rollespillets fornemmeste sysselsætninger.
Se nu har jeg måske nok været yngre og jeg kan huske helt tilbage til midten af eksempelvis 80'erne hvor en af mine med-kollektivboere fik sig en Commodore Amiga. [link] Det var en ret fisk sag, der vist på mange måder var forud for sin tid.
Det var på dette vidunder jeg første gang gjorde bekendtskab med det frevolutionsskabende vidunder af et computerspil: Hack, som det hed. Det findes og fandtes i flere versioner og jeg har sporet det under betegnelsen "NetHack" og Rogue. Uanset navnet er det det ultimative dungeon spil.

I den moderne version skal man først angive et navn, derefter vælge en af mange Charachter Classes, et køn og selvfølgelig en alignment. I alt langt mere end syv kombinationsmuligheder og flere end dobbelt så mange som på Amigaen i sin tid.



Skærmbilleder fra NetHack:
Lav en person
(klik på billedet for at se en større version)


Dernæst begynder selve spillet, der så vidt jeg kan skønne bygger meget nøjagtigt på en af de tidlige versioner af D&D, der i sin tid fik mig til at opgive alle former for rollespil. Din person ses på skærmen som et "@" og det lille "d" man ser på en lysegrå baggrund er din hjælpende hundehvalp.
- Den går nu mest i vejen under spillet, og er ikke med på billedet. Jeg har lige dræbt en goblin og er steget et lvl.

En af nyhederne er den fine grafik med op til 16 el. 32 farver.

Mens man vader rund i flere etager af sære dungeons er et af højdepunkterne møder med en af de mange købmænd. Så her ser man mig i kamp med en goblin Lord. (Blåt "G")...

Spillet er alt i alt rimelig svært og man skal være forberedt på at dø hele tiden. Når det sker belønnes man med dette skærmbillede:

I 80'ernes Amiga-version var der omkr. 40 dungeonlevels. Jeg ved ikke hvor mange der er er her. Det er endnu ikke lykkedes mig at komme længere ned end level 5-6 stykker. Min samlede vurdering af den nyeste version af dette udødelige spil er at der er forbandet irriterende. På opsiden tæller det, at man kan køre det på alle maskiner med windows. Hvis man ikke har sådan en findes det også i en linuxversion og kan efter sigende endda køres uden computer. Spillets ultimative mål siges at være at besejre en minotaur og finde en amulet, men for at komme så langt skal man være ualmindeligt heldig, have det ultimative grej samt snyde som ind i helvede. Desværre ser det ikke ud til at de metoder mine onde venner benyttede i 80'erne virker på den moderne udgave, men så kan man jo altid plyndre en købmand og se hvad der sker.

Nethack kan downloades helt gratis fra http://www.nethack.org/v343/ports/download-win.html og det koster ikke noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nu er det din tur!